The making of RecruitmentLab: de eerste dag dat ik testen mag!

Gisteravond was het dan zover; de eerste deellevering van RecruitmentLab! Al dagen slecht geslapen, geen eten binnen kunnen houden, etc. Maar het was het wachten waard!

En dat betekent dat ik me vanaf nu suf kan lopen testen. Het testen van schermen vind ik toevallig geen straf dus dat is ook weer mooi meegenomen.

En het ziet er allemaal al verbluffend fraai uit; hoewel er natuurlijk wel een aantal foutjes in zitten. En sinds enkele jaren maak ik me in het melden van die foutjes er makkelijk vanaf. Screenshotje van de pagina, rood kadertje om het probleem, pijltje er naar toe en een tekstje dat het probleem uitlegt.

Zo ziet dat er dan uit:

issues

Heel erg makkelijk, en duidelijk! Back-end functionaliteit testen is veel saaier!

En nu ik toch over testen bezig ben heb ik een crowdsourcing vraagje.

Dit is wat je te zien krijgt op de homepage als je op de knop Login klikt zonder een e-mail adres en wachtwoord in te vullen:

Homepage RecruitmentLab met foutmelding

Nou heb ik hier een duidelijk mening over, maar wat vind jij? Vind je dit een goede manier om aan de gebruiker duidelijk te maken dat hij/zij niet de noodzakelijk gegevens heeft ingevuld?

Zo ja, waarom?

Zo nee, hoe zou je het dan willen doen?

Geef een reactie

15 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jaap:
    En zo wordt het mij tenminste duidelijk;)

    De informatie is inderdaad uitgebreid; een zeer bewuste keuze overigens.

    De site is een B2B service, met een grote toegevoegde waarde zonder kosten.

    Registratie is een two step met een e-mail verificatieslag. Om de gebruiker correct aan te spreken worden persoonsgegevens gevraagd.

    Om de juiste vragenlijst te bieden en de resultaten correct weer te geven is een onderscheid in type activiteit noodzakelijk. De keuze triggert een aantal aanvullende criteria.

    Bedrijfsnaam en adres zijn een bewuste drempel. Dit biedt een mogelijkheid ter eventuele verificatie van onderzoeksresultaten.

    Een automatisch getriggerde postcode controle is mogelijk maar daar heb ik niet voor gekozen.

    Een hele serie keuzes dus!

  • Jaap Steinvoorte
    says:

    Het sign-up form bevat enorm veel velden. Dit is een drempel. Het sign-up form zou ook uit email adres en een zelf te kiezen wachtwoord kunnen bestaan. De rest van de info komt later als mensen zich hebben aangemeld (profile oid). Er wordt op het form niet aangegeven welke velden verplicht zijn. De info die wordt gevraagd is niet relevant voor het aanmelden is mijn stelling.
    Ik ga nog maar even door 🙂  Type bedrijf: werkgever is geen type bedrijf, zelfde geldt voor intermediair en vacaturesites.
    Waarom geslacht, functie? Is dat relevant? Wellicht, wellicht voor jou. De zoekadres button is overbodig. als wordt getypt in het veld postcode, dan kan adres automatisch worden opgezocht.
    Nogmaals, ik kijk er met een frisse blik tegenaan, ik ken bepaalde keuzes niet, aan de hand van het form kan ik weinig achtergrond afleiden, maar dit is wat mij opvalt.

    Zo natuurlijk is het niet dat je niet de enige bent die test 🙂  Dit is een belangrijk, essentieel onderdeel, toch zie ik maar al te vaak dat dit door 1 of 2 personen wordt gedaan. Stakeholders, doelgroepen, etc… worden niet betrokken. Vaak zijn het functioneel beheerders of managers…

  • Jaap Steinvoorte
    says:

    Hmmhmm, Marc geeft toch duidelijk aan dat als emailadres EN wachtwoord niet zijn ingevuld er de afgebeelde vermelding verschijnt?
    De melding is juist. Het emailadres is namelijk niet correct. Een email moet nl. voldoen aan bepaalde criteria, in dit geval voldoet ie er niet aan. Aan de andere kant, je wil de gebruiker helpen, dan valideer je dus tenminste of het emailadres is ingevuld EN aan bepaalde criteria voldoet. Je meldt netjes terug aan de gebruiker dat hij/zij het emailadres niet heeft ingevuld.
    Er is dus ook nog zoiets als wachtwoord wat niet is ingevuld.  Ik ga even niet de hele boomstructuur uitwerken, maar iedere combinatie, iedere vorm kan worden afgevangen en gevalideerd worden, gevolgd door een melding met daarin hetgeen niet goed is gegaan.
    En dan nog hierop voortbordurend, Ruben haalt het al aan. Een popup vergt een extra handeling, je moet deze wegklikken, de boodschap is al weg waarna je nog de procedure in moet. En ik ben van mening dat je TIJDENS het invullen al de validatie moet mee laten lopen, invullen emailadres in txtbox met achter de txtbox een vinkje (groen). En als iemand in de passwordbox typt, dan kun je hem/haar al helpen door achter de emailtxtbox aan te geven dat deze nog wat aandacht nodig heeft. Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden. De essentie van bovenstaande echter is, drempels weg. Popup is een drempel, onduidelijk melding is een drempel, etc… 
    Och, en dan nog wat, er wordt voor inloggen gevraagd om een emailadres. Mijn gebruikersnaam is echter veel korter. Waarschijnlijk wil de gebruiker wel een keuze hebben tussen 1 van beide (maar wel in dezelfde txtbox 🙂 )

    Ik zie trouwens vermoedelijk een enorm grote beginnersfout.(ik ben er niet bijgeweest, dus ik ken de achtergrond niet en de keuzes ook niet) Ik weet niet wie het design heeft gemaakt, maar design, usability en user experience voor het sociale web lijkt buiten beeld gebleven, ik krijg de sterke indruk dat er geen expertise op dit vlak ingebracht. De fout zit m in het sign-up proces. De afbeelding met de rode kadertjes 😉 
    Jij wil crowdsourcen, ik heb hierbij een aanzet gedaan, maar stel je dus wel een vraag terug 😀
    En een laatste, ben jij de enige die test? Ben jij de enige die betrokken is? (buiten dan de de development club)

  • Marc Drees
    says:

    @Michel:
    Helemaal maar; maar RecruitmentLab biedt een dienst aan organisaties die een wervings- of vacaturesite hebben.

    En natuurlijk is iedere intermediair ook werkgever. Maar aangezien dat een fundamenteel andere rol is zal in die gevallen de organisatie zich tweemaal kunnen aanmelden. Een keer als intermediair, en een keer als werkgever. Met de nadruk op kan want er bestaat tenslotte geen enkele verplichting

  • Michel Rijnders
    says:

    Geen antwoord op je vraag, want dat geeft ruben al perfect (misschien nog een verwijzing naar de registratie toevoegen), maar je hebt op het formulier nu de keuze vacaturesite, werkgever of intermediair. Eventueel geinteresseerde bedrijven kunnen natuurlijk ook adviesbureau of bijvoorbeeld webdesigner zijn. Of intermediair en werkgever.

  • Marc Drees
    says:

    @Ruben:
    Met zulke bevindingen ben je tester voor je het weet 😉

    Overigens zullen alle partijen die zich via de huidige holding page van RecruitmentLab inschrijven de gelegenheid krijgen om in private beta (verwacht in december) zich uit te leven…

  • Bas van de Haterd
    says:

    geef aan wat er niet correct aan is.

    Kreeg vandaag ook: uw postcode is niet correct
    Huh?
    de spatie weg gehaald tussen cijfers en letters
    uw postcode is niet correct
    huh?
    Bleek er nog een spatie achter te staan

    Leuk, niet correct, maar wat is er niet correct?

  • Ruben @ Freep
    says:

    Beetje ’te’ lijkt me de popup. Gewoon een validatie op de velden en met rood een tekst eronder welke velden je nog in moet vullen lijkt me voldoende.  Als je nog testers zoekt, ik help graag.

  • martijn betgem
    says:

    Nu lijkt het alsof je een niet juist e-maildres hebt opgegeven..alsof je bijv. de ‘.nl’ bent vergeten. Lijkt me beter om te melden wat je (nog) moet doen om verder te kunnen.

  • Floor Drees
    says:

    Helaas zie ik de plaatjes niet, dus kan ik niet inhoudelijk reageren. Ik kan wel vermelden dat Marc prima heeft kunnen eten, dus luister niet naar zijn oorlogsverhalen.

    Ik heb de site wel even bekeken (ik heb geheime links) en het ziet er goed uit. Gefeliciteerd!