ING figureerde gisteren prominent in het economische nieuws. Onze nationale trots bleek ‘plosteling’ geen financiële rots in de branding; zoals veel Nederlanders hadden verwacht, of gehoopt.
De enorme daling in het bedrijfsresultaat in het derde kwartaal had zijn schaduw al vooruit geworpen en de hele dag stond het aandeel ING op zwaar verlies.
Maar de wijze waarop ING haar klanten nu met ‘informatie’ denkt af te schepen zal de bloeding bepaald niet stelpen. Eerder het tegenovergestelde.
Want dit is de homepage van ING:
Een promotie actie om een deposito- of spaarrekening te openen! Jawel, je aandeel daalt met bijna 30% op 1 dag, je hebt een verlies van EUR 500 miljoen over het 3e kwartaal gemeld en dit staat op je homepage…
Daar staat mijn verstand bij stil. Hier had dus prominent informatie over de huidige situatie moeten staan. Met links naar achtergrond informatie. Met reactiemogelijkheden voor verontruste spaarders.
Maar nee, niets van het alles. Speelt ING dan stommetje? Nou, niet helemaal. Want in het menu aan de rechterkant staat: Vragen over financiële positie ING. En als je daarop klikt krijg je dit te zien:
Jawel, dit is alles. Bepaald geen full disclosure. En zeker geen geruststelling voor verontruste spaarders. En al helemaal geen mogelijkheid om contact te zoeken met vragen of opmerkingen.
Het is tenslotte weekend. En dan is de bank dicht. Maandag om 9:00 uur kunt u er wel weer terecht.
Ik vraag me af hoeveel vermijdbare transacties er dit weekend door spaarders bij ING worden uitgevoerd. Waarbij geld van ING naar andere banken wordt verplaatst. ING zal ook dat bagatelliseren of zelfs helemaal niet melden.
Want ING snapt niets van de nieuwe wereld. Een geluk bij een ongeluk is dat hieruit blijkt dat ING niet alleen van online recruitment geen kaas heeft gegeten. Het is volslagen verloren in de nieuwe wereld van Internet, sociale media, Web 2.0.