Interview met HRbase

Eind juli is HRbase van start gegaan, een vertical netwerk voor HR professionals van VNU. We hebben daar hier toen aandacht aan besteed en nu, zo’n 3 maanden verder, leek het een interessant moment om eens een update te geven. Dus heb ik Quintin Schevernels gebeld voor een interview over de doelstellingen, de cijfers en de eerste resultaten van HRbase.

Quintin geeft aan dat er een tweetal type initiatieven zijn die VNU ontwikkeld. Aan de ene kant heb je de initiatieven met het grote budget, waar meteen veel mensen achter zitten en die veel omzet moeten genereren. De tweede categorie zijn wat hij de kraamkamer initiatieven noemt. Daar zit geen businessplan of zelfs business model achter. De kosten zijn minimaal en er zitten geen full- time medewerkers op. Ze worden opgezet om te experimenteren en te leren. HRbase behoort tot deze laatste categorie en moet daarom ook in dat licht gezien worden.HRbase is de eerste van een serie specifieke verticale sociale netwerken die VNU wil opzetten. De tweede is recent gelanceerd en is gericht op de jonge ambtenaren genaamd overheidscircuit.
Cijfers en feiten
Hoewel er bij de start geen harde doelstellingen zijn gedefinieerd, zijn de eerste drie maanden van HRbase een succes te noemen. Het aantal leden is zeer behoorlijk, ze zijn ook behoorlijk actief en komen regelmatig terug. Enkele cijfers:

– Meer dan 3.000 profielen zijn aangemaakt
– Meer dan 3.000 unieke bezoekers in september
– Ongeveer 50.000 pageviews in september

Van de profielen zijn de meeste mensen P&O’ers werkzaam bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers, slechts een beperkt deel (12%) is zelfstandige of werkzaam in een bedrijf met minder dan 5 medewerkers. Aangezien de community is opgezet voor de P&O’er lijkt dat dus ook goed te werken en is het niet een community waarbij vooral de mensen die verdienen aan de markt ingeschreven hebben.

Verder lijkt het er op dat er een harde kern aan het ontstaan is, zoals bij de meeste communities het geval is. Ongeveer 25% van de bezoekers komt meer dan 10 keer per maand op de site. Ook is de bezoektijd zeer behoorlijk te noemen:

– Gemiddeld is een bezoeker ruim 4 minuten op de website
– 40% is langer dan 1 minuut op de site
– Meer dan 25% is meer dan 3 minuten op de website.

Het bezoek komt vooral direct op de site, geadverteerd wordt er niet (meer) voor. Ruim 80% komt direct, waarbij de wekelijkse nieuwsbrief een grote rol speelt, en ongeveer 15% komt via IntermediairPW. Er komt dus zeer weinig via zoekmachines, en dat heeft met name te maken met de slechte optimalisatie door het gebruik van Ning.

Het populairste onderdeel binnen HRbase is de vraag en antwoord rubriek. In totaal zijn er 124 vragen gesteld, meer dan anderhalve vraag per dag dus. Gemiddeld komt op een vraag 4 antwoorden vanuit de community zelf. De variatie is echter wel groot, je hebt vragen die niet beantwoord worden en vragen die meer dan 10 reacties krijgen. Toch is dit aantal iets waar VNU zeer trots op is. Het geeft namelijk aan dat het community gevoel blijkt te werken en men heeft liever een kleinere, actieve community dan een grote slapende.

Gekozen strategie

Opvallend bij de lancering van HRbase was dat ze het onder een apart merk hebben gedaan, en niet onder het reeds bestaande (sterke) merk IntermediairPW. Quintin hierover: “IPW heeft een redactie en ik wilde de volledige vrijheid en ruimte voor deze community. Ik wilde niet het risico lopen dat de redactie bepaalde blogs, artikelen of reacties zou willen verwijderen omdat het niet in de redactionele formule zou passen. Daarnaast is er een risico dat je met een dergelijk nieuw initiatief een sterk merk als IPW zou beschadigen als het mis zou gaan. Daarom hebben we gekozen voor een apart label, waarbij we wel intens samenwerken.”

De eerste cijfers over HRbase zijn dus veelbelovend, we zullen het initiatief blijven volgen.

Geef een reactie

3 Comments