Zoals bekend hebben Marc en ik een gezamelijk project genaamd Digitaal-Werven. Het onderzoek naar de beste digitale sollicitatie-ervaring (uitgevoerd door mede bloggers Chris en Harry) waar hier op dit blog al vaker over geschreven is. Vandaag hebben we de nominaties bekend gemaakt, maar ook de eerste resultaten. En hoewel we goede hoop hadden, zijn ze bedroevend.
75% van alle recruitmentsites die we onderzocht hebben, hebben namelijk een onvoldoende (minder dan een 6) gescoord. En dat is in vergelijking met vorig jaar een stijging, toen was dit ‘slechts’ 50%. De enige aanleiding die we hiervoor hebben kunnen vinden is de uitbreiding van het onderzoek (meer bedrijven meenemen, en daarmee ook iets minder grote bedrijven). Blijkbaar neemt een groot deel van het ‘middelgrote bedrijfsleven’ hun digitale-wervingsproces niet serieus. Gelukkig ook met positieve uitzondering, zo bewijzen de nominaties.
Van de meer dan 350 bedrijven die zijn meegenomen zijn er uiteindelijk maar 250 daadwerkelijk geëvalueerd (en hiervan scoorde dus 75% een onvoldoende). Ruim 100 vielen er af en wel om twee redenen. De hoofdreden was dat er geeen vacatures op de website stonden. Dit waren vaak grote, beursgenoteerde, bedrijven die dus geen wervingssite hadden. Ook verwezen ze niet door naar de dochtermaatschappijen die wel een wervingssite hadden. Een gemiste kans.
Nog ruim 20 bedrijven vielen af omdat ze niet cross browser compatible waren. In andere woorden: je kon er niet (goed) solliciteren met Internet Explorer en Firefox. Het was opvallend hoeveel bedrijven nog niet getest hadden in Firefox 3, terwijl de browser toch al maanden uit was. En niet enkel kleinere bedrijven of bedrijven waarvan je kan verwachten dat ze minder internet minded zijn. Maar ook grote, beursgenoteerde, IT bedrijven hadden fouten.
Toch is er ook positief nieuws te melden. De hoogste cijfers waren namelijk een stuk hoger dan vorig jaar. In 2007 had geen enkel bijdrijf de 7 gehaald, dit jaar waren er 5 bedrijven boven de 7 en was het hoogste cijfers een 7,25. Het blijkt dus dat een aantal bedrijven een grote inhaalslag hebben gemaakt op hun digitale wervingsproces.
In totaal zijn er negen bedrijven genomineerd, waarbij wij erg gelukkig zijn dat het een mix is van kleinere bedrijven, middelgrote bedrijven en grote bedrijven. Het is namelijk niet je budget dat je kwaliteit bepaald, maar de wil en kennis om iets goed uit te voeren.
De genomineerde voor De Beste digitale sollicitatie-ervaring 2008 zijn: Accenture, Caesar group, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, TenneT en Vodafone. De winnaar wordt bekend gemaakt op het Digitaal-Werven event op 3 december in Utrecht.
Michel van Kats
says:@ Bas: grappig om te horen. Des te verbazingwekkender dat het ook niet de minst gerenommeerde bedrijven zijn die hun website niet laten voldoen aan usabilty, searchability en conversability (ja, die schud ik zo even uit mijn mouw 😉 )
Bas van de Haterd
says:@Michel: inderdaad. Grappig verhaal vandaag. Ik zat in een lezing over recruitmentsites (zeg maar digitaal-werven). Wat zegt iemand: ja, maar je hebt het nu enkel over mensen die komen, wij moeten mensen bellen. Verhaal erbij, vervolgt hij: en dan zeg je: kijk even op onze site, mail even. Kijk… daarmee geef je dus aan dat je site wel van belang is, ook al hunt je zelf. Eeeh, ja, zo had hij het nog nooit bedacht.
Michel van Kats
says:En het grappige (of juist pijnlijke) is: de meeste organisaties beseffen nog onvoldoende dat ze juist via hun eigen website gemakkelijk personeel kunnen werven. Het doorplaatsen van vacatures- wat je toch het meeste ziet- op diverse vacaturesites is duur en weinig effectief. Zeker ook aangezien de online werkzoekende het liefst solliciteert op de website van de werkgever zelf.
Althans, dit blijkt uit een onderzoek dat wij recentelijk hebben gedaan onder 121 werkzoekenden. Meer informatie hierover op http://www.onlineresults.nl