Sorry hoor, maar wat een rotsmoes

Iedereen kent ze wel, de veelgehoorde excuses al ‘ik heb er geen tijd voor’. ‘De lift was geblokkeerd’. ‘Het ligt niet aan mij, maar aan mijn collega’. ‘Ik ben er nog niet klaar voor’. ‘Dat kost te veel’.*

Met de zogenoemde No Excuses-campagne roept Adecco uitzendkrachten op te stoppen met excuses. Excuses leiden namelijk tot niets en ze zijn contraproductief. Adecco legt ons onwetenden nog even uit wat excuses zijn met geïllustreerde excuusbeestjes. De Lil’imps zijn irritant bedoelt, maar stiekem heel erg leuk. Denk aan je zeurtante in een blauw verenjasje.

Sorry hoor, maar wat een rotsmoes 

Net geen beweging
Adecco zelf noemt het een positieve oproep. Ze willen kandidaten aansporen de strijd aan te binden met excuses. Het valt net niet onder de noemer ‘beweging’, want daarvoor zouden ze de werkende wereld moeten oproepen geen excuses meer te maken. Of beter nog, de hele wereld.

Sorry hoor, maar wat een rotsmoes 

Excuus-Truus
Volgens mij hebben die lieve mensen van Adecco het gewoon gemunt op de zeurkousen, de excuustruus-en die we allemaal wel herkennen op de werkvloer. Excuus is echter een complex woord. Bij ‘smoes’ weet iedereen waar het om gaat. En dat het iets negatiefs betreft. Een excuus als ‘ik heb daar geen tijd voor’, kan wel degelijk waar zijn. Niet iedereen zegt eerst geen tijd te hebben, om vervolgens de kroeg/stad/het bed in te duiken.

Kandidaten kunnen zich registreren op adecco-excuses.com of, offline, in elke Adecco vestiging in het land. Maar daar heb ik natuurlijk helemaal geen tijd voor.

*Uit: Flexmarkt oktober 2008

Deze blog verscheen eerder op ikki.nl.

Geef een reactie

2 Comments