Iedereen opgelet: Carzen is here!

Logo en logotype Carzen Carzen is eindelijk uit private beta. En daarmee is een nieuwe standaard in het zoeken naar auto’s gezet.

Want Carzen maakt het zoeken naar een nieuwe auto tot een feest. Makkelijk, interactief en goed. En daarmee zet Carzen niet alleen een standaard, het geeft andere zoekmachines een lesje in gebruiksvriendelijkheid. En daar vallen vacaturesites ook onder!

De homepage
Zo ziet de homepage van Carzen er uit:

Homepage Carzen

En dat is allemaal nog weinig bijzonder. Maar op het moment dat ik op Explore CarConsult klik gaat dat veranderen:

eerste selectie

Hier begint een uitgebreide reis waarbij Carzen mij steeds een aantal opties (of vragen biedt) waar ik uit kan kiezen.

En direct nadat ik mijn eerste keuzes heb aangegeven en op de knop Next heb geklikt verschijnt onder mijn CarConsult selectiepaneel een overzicht van auto’s:

tweede selectie en eerste resultaten 

Het mooie van Carzen is dat ik op elk moment kan stoppen (door op Review Matches te klikken) en de geselecteerde auto’s kan bekijken:

eerste resultaten 

Om vervolgens weer verder te kunnen gaan door op de groene navigatiebalk te klikken.

Dit is superieure usability. Geen keurslijf, geen gedwongen stappen. Alles is volledig flexibel, ik kan kiezen wat ik belangrijk vind en op elk moment stoppen.

Prachtig!.

En de rest moet je maar zelf ontdekken. Het is bijna gamen. Veel plezier.

Conclusie
Iedere eigenaar van een vacature- of wervingssite dient Carzen te bezoeken. En zich af te vragen waarom zoeken naar vacatures zo ongekend armoedig is, vergeleken bij dit proces.

En als je dan toch bezig bent; breng dan meteen ook maar even een bezoekje aan SuperCook.

Als deze twee sites niet voldoende inspiratie bieden weet ik het ook niet meer…

Oh, wees wel voorzichtig. Want ik heb per ongeluk twee auto’s gekocht. Je kan eenvoudig niet stoppen als je eenmaal met Carzen begint!

Geef een reactie

12 Comments
  • GertJan
    says:

    @ Jaap
    Je spreekt in je comment over je eigen onderzoeken en artikelen op je site. Waar kan ik deze vinden, wat is jou site?
    Bedank alvast voor je input.
    groet GJ

  • Jaap van de Putte
    says:

    @Mark: erg mooie site. De opzet wordt ook gebruikt bij sites van mobiele telefoons en in de US met kledingsites. Waarom gebeurt het niet met vacaturesites? Het antwoord is hierboven ook al gegeven. Samen met studenten van de HU hebben wij het zoeken op vacaturesites vrij uitgebreid onderzocht. We komen er op uit dat er grofweg twee vormen van zoeken zijn:  keyword search en category search. Wat Carzen gebruikt is category search. Category search blijkt vooral bruikbaar bij onderwerpen waar trefwoorden tekort schieten. En dat is nu net het geval bij auto’s, mobiele telefoons en kleding. Aan de andere kant: daar waar trefwoorden nodig zijn werkt category search niet goed, omdat de categorieën te divers zijn. Ik denk dat deze vorm van zoeken daarom niet geschikt is om vacatures te zoeken. Er is echter nog zeker heel veel te verbeteren aan het zoeken op vacaturesites, zie de artikelen op mijn site.

  • Marc Drees
    says:

    @Kura:
    iPhone en IE…. Tja…

    Het gaat mij vooral om de inspiratie die deze site, en een site als SuperCook hoort te bieden aan de online recruitment wereld.

    En laat ik usability even achterwege laten; het is superieur interaction design. Ik kan doen en laten wat ik wil.

  • Marc Drees
    says:

    @Doron:
    Het gaat om het vertalen van voorbeelden als Carzen en SuperCook naar de online recruitment wereld.

    En er zijn bakken met harde en zachte criteria die je kan gebruiken om een profiel te maken. Creativiteit is de enige limiterende factor!

  • Kura
    says:

    Ik kom met (flash disabled) IE en iPhone op de site: mooi icoontje “get flash player” en daar blijft het bij. Jammer, je zou toch minimaal een excuus verwachten voor de reden waarom er geen HTML versie is, maar dat komt misschien nog, het is been beta. Volgende poging in Firefox dan maar. Machine waar ik op werk is niet al te rap. Transities tussen de pagina’s duurt dramatisch lang (seconden) door alle overbodige eye candy zoals flash fade, schuivende venstertjes en draaien de pijltjes en meer van die onzin. Scrollwheel werkt niet in grote vensters. Dat komt niet door de ontwikkelaar, maar door Flash natuurlijk. 35 kliks en een hoop gescroll verder eindelijk resultaat, nadat ik er achterkwam dat Aston Martin niet uit Asië/Amerika/Europa komt maar uit het “luxury/other” continent overigens. Craftmanship “Not important, somewhat important of very important”. Een beschrijving zou duidelijk zijn aangezien de gemiddelde Japanner er van binnen niet uit ziet maar technisch heel solide is, terwijl dat soms bij Italianen b.v. andersom is. Niet duidelijk. Zoals bij een hoop keuzes mag je gaan raden wat de site in gedachten heeft met zijn beschrijvingen/standaarden. Lichtgrijs op wit leest ook niet fijn (te weinig contrast), geen alt tekst, geen zoom functie voor tekst, geen breadcrumbs, 4 verschillende fonts gebruikt door de site, weinig contrast etc. etc. Deze site faalt op zo veel usability punten overtreed zoveel usability wetten dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Technisch is het er mooi overigens, en de eye candy is indrukwekkend. 

    Als ik zo jou posts over interfaces en usability in het verleden doorleest van sites zou ik me minimaal mishandeld moeten voelen Marc 😀 Gelukkig kan ik een hoop hebben dus heb me best vermaakt 😀

  • GertJan
    says:

    @ Marc
    Inderdaad, deze site is leuk opgezet. De “configurator is inderdaad een leuke nieuwe opzet. Ik ben het met Martijn eens dat het een heel geklik is. Maar als je zaken gewoon overslaat is de het echte ‘Maatwerk voor jou”eraf. Jammer dat het nieuwe wagens betreft. Voor 2ehands wagens is dit een aantrekkelijke opzet.
    Ik ben wel een liefhebber van auto’s en vind het toch vele malen leuker om via allerlei tests en reviews een keuze te maken. Naar de showroom en folders bekijken… want : “The chase is better than the catch”…
    Vwb een dergelijke opzet voor recruitment is dat het “smoelwerk” moeilijk weer te geven is. In deze site worden na elke keuze de auto’s die nog voldoen gepresenteerd onder de configurator.
    Dit is leuk.. maar hoe met vacatures…?? Zit niet te wachten op foto’s van mensen o.i.d. dus de site is minder flashy als er geen leuke pics onder de conf te hangen zijn. Of hebben jullie daar leuke ideeen voor ?

    Maar waar is waar .. de configurator is uniek. Leuk gevonden.

  • Arno Bouwens
    says:

    Mooie strakke site, ben zelf meer van de functionaliteit en dan vind ik een vergelijkbaar concept als Zomoto veel praktischer. Overigens bijzonder dat ik eerst opgeef een sedan te willen en dan later gevraagd wordt of ik merken als Jeep en Hummer wil toestaan, die geen sedans verkopen. En pijnlijk dat ik een Audi 2.0T kan aanschaffen voor $ 29.000. Terwijl die in Nederland bij de dealer bijna € 38.000 kost… Maar de site is strak.

    Ben benieuwd hoe de recruitmentvariant eruit gaat zien: een mooier slider aan het begin waarin ik mijn gewenste salarisniveau kan aangeven? Gaat leiden tot ongebreidelde ambities 🙂

  • Marc Drees
    says:

    @Martijn:
    Het punt is, je hoeft niet door te gaan, je hoeft niet alles te beantwoorden. Oftwel, je hoeft niets. Dus tenzij je alles wil beantwoorden kan je op elk moment stoppen en eventueel op een later moment terugkeren.

  • Martijn Betgem
    says:

    @ Marc, ik ben blij dat je het prachtig vindt. Voor mijn gevoel kwam er geen eind aan het aanklikken van de opties en smaken. Niets aan. Maar goed, ik ben ook geen auto fetishjist.
    Blijft wel overeind dat het natuurlijk fraai is vormgegeven.