Recruiter van het jaar

Eerder schreef ik al dat het hoe dan ook een topper zou worden die recruiter van het jaar werd. Maar dat ik persoonlijk een kleine voorkeur had voor Marielle Sijgers. En ik heb mijn wens gekregen, want gisteren is op de najaarsbijeenkomst van recruiters united (waar ik helaas niet bij kon zijn) Marielle uitgeroepen tot recruiter van het jaar.

Als eerste natuurlijk ook publiek mijn felicitaties aan Marielle.

Het juryrapport is de moeite waard om te lezen. Het stelt namelijk twee dingen, die ik uit de praktijk heel erg kan onderschrijven. De eerste is dat er relatief weinig goede cases waren. En dat heel veel cases geen concrete metrics hadden. Er was niet vooraf vastgesteld hoeveel mensen binnen welke termijn geworven moesten worden bijvoorbeeld. Zonder doelstellingen kan je ook niet sturen, iets dat ik doorgaans erg vreemd vind bij recruiters.

Maar het tweede wat men stelt is ook heel bijzonder. Namelijk dat de cases die er waren, die van GVB en Cyberdigma, van verschrikkelijk hoog niveau waren. En dat is ook in de markt het geval, er zijn een aantal hele goede mensen die hele goede dingen doen.

En het derde wat er in staat is ook apart, maar zo waar. De cases waren volledig verschillend (hoewel er één ding wel in beide zat, maar daarover zo meteen meer). Iets dat mij ook heel erg aan het hart gaat: er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is geen oplossing, het gaat om te doen wat bij je organisatie past.

Waarin beide cases wel volledig overeen kwamen is dat ze beide zijn uitgegaan van hun eigen kracht. Beide hebben gekeken vanuit kansen, niet vanuit angsten. Beide hebben zelf (dus zonder externe hulp van bureaus) hun krachten gebruikt om een geweldige case neer te zetten. En dat is iets waar ik niet vaak genoeg op kan hameren. Als Star Wars fan zal ik maar zeggen: use the force…

Tot slot nog de jury beoordeling waarom Marielle heeft gewonnen:

Marielle Sijgers van Cyberdigma is geslaagd in het ontwikkelen van een zeer creatieve oplossing. Zij heeft uitermate goed aansluiting gevonden bij de leef‐ en denkwereld van de te werven doelgroep, is daarbij afgeweken van de gebaande paden en heeft beproefde methoden links laten liggen. Dit aspect van het recruitmentproces is de laatste jaren steeds wezenlijker geworden en door Sijgers voorbeeldig uitgevoerd. De aard van de toegepaste wervingsmethode sluit bovendien nauw aan bij de aard van de organisatie. Kortom: een voor de ontwikkeling van het vakgebied toonaangevende aanpak waarin de tijdgeest perfect wordt weerspiegeld.

Binnenkort zal ik proberen een interview met haar online te zetten.

Geef een antwoord