Werkgevers moeten niet proberen om Hyves en co af te sluiten, maar juist het gebruik ervan stimuleren. Dat meldt althans nu.nl. Nu weten de lezers van dit blog al lang dat het verstandig is om online aanwezig te zijn, maar Brits onderzoek bewijst nu ook dat werknemers die er actief op zijn, productiever zijn.
Hoewel er wel kanttekeningen zijn. Je moet het niet overdrijven, een tijdslimiet aan de social networking time hangen is helemaal niet erg.
Werkgevers moeten meer gebruik maken van het netwerk van de medewerkers en hoe beter om dit te kunnen doen door eerst te weten wie daar in zitten. Voor recruitment bijvoorbeeld, maar ook met gratis advies (vanuit bevriende relaties bijvoorbeeld).
Ook zie je steeds meer referenties opgevraagd worden. Is dat wel een geschikt persoon? Goh, ik zie dat je hem kent, is dat iemand die ik kan vertrouwen? Zo ben ik onder andere in contract gekomen met één van mijn co-auteurs van het boek personal brand.nl omdat hij op dat moment kamergenoot bij zijn werkgever was van één van mijn beste vrienden. Puur toeval, maar zonder Linkedin had ik hem denk ik nooit gesproken.
Stimuleren om deel te nemen aan sociale netwerken kan werken. De kanttekening die ik er wel bij wil plaatsen: geef mensen wel de tools. Vooral aan kennis en bewustwording ontbreekt het soms nog wel eens.