Totaljobs’ Clickbeurs onder het mes: een droevige ervaring…

Dalende resultaten Gisteren is voor de tweede keer dit jaar de tweede online carrièrebeurs Clickbeurs van start gegaan. Wegens gebrek aan succes.

Het leek me een goed idee om de Clickbeurs eens te fileren. Vanuit het perspectief van de werkzoeker. Om te achterhalen waarom Clickbeurs over de afgelopen jaren alleen maar dalende resultaten heeft laten zien

De Clickbeurs stelt zich voor als een gebouw met verdiepingen. Een merkwaardige analogie; aangezien een echte carrièrebeurs altijd gelijkvloers is:

Virtueel gebouw

De lift…
En door deze analogie raak ik meteen het meest irritante onderdeel van de Clickbeurs; de lift.

De Clickbeurs lift

Want je kan geen bedrijfsstand bereiken zonder deze lift.

Waar je een behoorlijk lange tijd in kan staan, omdat het laden van een bedrijfsstand nogal eens kan duren…

En aangezien er geen mogelijkheid is om direct van het ene naar het andere bedrijf te springen sta je dus bij een dergelijke actie altijd minimaal twee keer in de lift.

Minimaal, omdat als je de fout maakt op een categorie bedrijven te klikken, je in een tussenruimte komt, en dus nog een derde liftrit voor je kiezen krijgt.

Als werkzoeker ben je de meeste tijd kwijt aan je verplaatsen tussen virtuele verdiepingen; een formidabel verlies van je tijd.

De bedrijfsstand
Tja, en dan zijn er natuurlijk de bedrijfsstands. Die er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien:

Bedrijfsstand Trigion

Dood- en doodstil… Je kan gaan zitten en wachten tot je een ons weegt. Maar een recruiter zal je niet aantreffen. En er zijn allemaal gimmicks; zoals een scherm waar een bedrijfspresentatie kan worden bekeken (heel, heel slecht), stands met vacatures en postbussen om je CV achter te laten. P

Probeer je dat laatste overigens te doen dan krijg je de volgende mededeling:

Foutmelding

Wat een complete onzin! Hoe moeilijk wil je het een werkzoeker maken? Eerst die eindeloze liftritten, en dan dit! Genoeg om een lekke hartklep te krijgen. Maar ik moet nog verder…

Vacatures op maat?
Als je een virtuele wereld gebruikt is het ook handig om de content daarop af te stemmen. Maar wat zie ik:

Vacatureteksten

Heb je het gezien? Ik stond overigens op de site van Ceasar. En helaas staat bij elke vacature dezelfde tekst:

Wie werkt bij Caesar voelt zich geen nummer. De Caesar groep, ICT-dienstverlener te Utrecht …. En zo reutelt het een tijdje door. Bij elke vacature! Wat een verspilling van ruimte. En wat een onachtzaamheid naar de werkzoeker.

Oh ja, en die vacatures staan in een vast kader dat je niet kan vergroten. Zodat je je een ongeluk schuift om alle vacatures te zien. En al helemaal als je op de lees meer knop klikt…

Oh, ja als je wilt solliciteren krijg je dit te zien:

image

Hoppekee! De hele gebruikerservaring naar de knoppen; ik zit ineens op Totaljobs! Maar het wordt natuurlijk nog veel erger; want dit staat er onderaan het sollicitatieformulier:

Online sollicitatieformulier

Natuurlijk. Ik vind een leuke vacature bij een leuk bedrijf op Clickbeurs. Om te solliciteren krijg al ineens een andere site te zien, en dan registreer ik me ook nog eens bij die site. Dat wil ik helemaal niet! Ik ga wel naar de site van het bedrijf zelf. Dag Clickbeurs, dag Totaljobs…

Als toetje nog even deze situatie: image

Een  bedrijfsstand op een carrièrebeurs zonder vacatures… Wat een goed plan! Daar krab je je als Clickbeurs gids even voor achter de oren.

Conclusie
Op zoek naar een baan? Of bedrijfsinformatie? Ga dan niet naar de Clickbeurs! Tenzij je een heel hoge tolerantiedrempel en veel teveel tijd hebt. Want in dat geval is het een uitstekende keus!

Geef een reactie

4 Comments