Uit het onderzoek dat we gedaan hebben bij Digitaal-Werven blijkt dat de reactiesnelheid op online sollicitaties onder de maat is. Zoals (hopelijk) bekend onderzoeken bij bij Digitaal-Werven de digitale sollicitatie-ervaring bij 350 organisaties in Nederland. Onderdeel hiervan is een ‘mystery sollicitatie’, waarbij wij kijken naar de kwaliteit en de reactiesnelheid.
Vorig jaar kwamen we tot de dramatische conclusie dat bijna 50% van de bedrijven niet reageerde. Dat valt dit jaar gelukkig mee, ‘slechts’ 15% van de organisaties heeft nooit meer iets van zich laten horen. Een verbetering dus, maar nog steeds 15% te veel.
De snelheid waarop men reageert is echter onder de maat. Marc heeft op dit blog al een hele reeks geschreven over de auto replies, die vergeven waren van het ‘snel en spoedig’ virus. Uiteindelijk blijkt slechts 16% een concrete termijn te noemen op de site of in de auto reply. En van de partijen die al een termijn noemen, houdt 75% zich er niet aan. Het blijkt voor bedrijven dus niet eens mogelijk zich aan hun eigen termijnen te houden.
In Digitaal-Werven hebben wij als ‘normale’ reactietermijn één werkweek gezet. Het blijkt maar de helft van de onderzochte organisaties te lukken om deze termijn te halen. Ongeveer 35 procent lukt het zelfs niet om binnen 2 weken te reageren. En dat terwijl de reactiesnelheid steeds belangrijker wordt.
Maar omdat je het meest kan leren van de bedrijven die het goed doen, gaan we bij Digitaal-Werven daar vooral van uit. Negen bedrijven zijn genomineerd voor de beste digitale sollicitatie-ervaring: Accenture, Caesar Group, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, Tennet en Vodafone.
Van elk van deze bedrijven kan ik zeggen dat, als ze een termijn noemen, ze zich hieraan gehouden hebben en dat ze ook allemaal binnen de week gereageerd hebben op onze sollicitatie. De meeste zelfs binnen 1 tot 2 werkdagen. De winnaar van de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring zal bekend gemaakt worden op 3 december tijdens het Digitaal-Werven event.
Zie ook de artikelen op Marketingfacts en Emerce over dit onderwerp.
Rachid hajjaj
says:Rachid Hajjaj
Hay zidania
Taroudant 83.000
Marokko
Tel: 00212667439912
E-mail: o0_bazig_0o@hotmail.fr
Lieve
Ik heb de eer om uw hoge welwillendheid verzoek zo vriendelijk mij te aanvaarden onder nieuwe medewerkers dit jaar.
Moet ik u meedelen dat ik een jonge Marokkaan, geboren op 08/11/1989 cilébataire, Active, met een diploma van school en Collegiale spreekt vloeiend Frans, ik heb een rijbewijs categorie “B> En jij bent hier ben de bijgevoegde aanvullende informatie die u nodig achten
In afwachting van een gunstig antwoord Gelieve, Mijnheer, de verzekering van mijn meest onderscheiden sentimenten.
Rachid hajjaj
says:Rachid Hajjaj
Hay zidania
Taroudant 83000
Maroc
Télé : 00212667439912
E-mail : o0_bazig_0o@hotmail.fr
Madame, Monsieur
J’ai l’honneur de solliciter de votre haute bienveillance de bien vouloir m’accepter parmi les nouveaux employés pour cette année.
Je porte à votre connaissance que je suis un jeune Marocaine, Né 08/11/1989 cilébataire,Actif, ayant un Diplome des études secondaires collégiales et parlant couramment Francais, j’ai un permi de conduire catégorie < B > Et vous trouvez ci-joint toutes les informations complémentaires que vous jugerez nécessaires
Dans l’attente d’une réponse favorable je vous prie d’agréer, Monsieur, l’expression de mes sentiments les plus distingués.