Wijze lessen voor een internetdienst

Ik loop al een jaar rond met het idee een internetbedrijfje op te zetten. Laatst las ik de Groeigids voor ondernemende mensen van Sprout (Groter Beter Sneller) en raakte ik geïnspireerd door de verhalen van internetondernemers als Rijkaart van Cappellen (Buienradar.nl).

Algemene tendens? Ondernemers zijn net mensen. Ook zij maken groei door. Niet alleen ‘lichamelijk’, met meer personeel en winst, maar ook persoonlijk. Je kunt namelijk ook ‘groter’ worden van tegenslagen. En tegenslagen krijg je. Zeker met zo’n relatief nieuw medium en de ontwikkelingsnelheid ervan.

School’s in
Wat wijze lessen na het lezen deel ik graag met jullie. Bijvoorbeeld dat capaciteitgebrek desastreus kan zijn voor een website. Je krijgt maar één kans. Want, hoe lok je ze terug na een slechte ervaring?

En: wat te doen als je dienst wordt doorgeplaatst op andere sites? Wel, zolang het herkenbaar is als jouw dienst, zou van Cappellen het er lekker op laten staan. Voor aanvullende informatie komen ze wel bij jou, het A-merk. En hoe krijgt een A-merk grotere naamsbekendheid? Juist, door in verschillende winkels te staan, anders dan het huismerk. Niet zelden een slap aftreksel.

Als laatste: als mensen je mailen met op en aanmerkingen voor je site, moet je daar iets mee. Al fakkelt diegene je helemaal af, je moet luisteren. Dit irritante figuur heeft de moeite genomen me aan te schrijven, dus Zennnn.

Deze blog verscheen eerder op ikki.nl.

Geef een reactie