Enkele dagen geleden kwam er een heel aardig rapportje uit van Forrester, getiteld: Who Still Loves Ads?.
In dit rapport bekijkt Forrester naar de reactie (van Amerikaanse volwassenen) op advertenties in verschillende media.
Dit geeft het volgende plaatje:
Waarbij Forrester de twee uitersten een naam geeft. Ad Affirmers zijn mensen die reclames vertrouwen en daar hun aankoop-beslissingen op baseren. Ad Detractors zien reclames als overbodig.
Maar het onderzoek gaat verder; want is de reactie van beide groepen op reclames per kanaal?
Nou, dat ziet er zo uit:
Wat een verschil tussen offline en online gedrag! En dat geldt zowel voor Ad Affirmers en Ad Detractors.
Waarmee nogmaals duidelijk wordt gemaakt hoe zinloos gesponsorde zoekresultaten, online banners en pop-ups toch zijn.
Een minimale attentiewaarde die absoluut niet opweegt tegen de gigantische irritatiewaarde. Het is wel eens tijd voor een onderzoekje naar de vernietiging van het corporate brand door online advertenties.
Bas van de Haterd
says:Met die fout in je redenering Marc dat een heel groot deel van de mensen in Nederland niet leest, het woordje ‘gesponsorde resultaten’ niet ziet staan en er van overtuigd is dat de eerste die resultaten (ook al zijn het advertenties) ook zoekresultaten zijn in google. Je hebt zelfs mensen die denken dat de adwords rechts er ook bij horen.