De tweede presentatie is van Matthew Jeffery, EA (Head of Global Talent Brand) die een ‘persoonlijke’ ervaring over de War on Talent met ons deelt.
Met behoorlijk wat enge slides van karakters uit hun interactieve video en computer spelletjes. Vooral als het om de War on Talent.
Een van de eerste statements: De beste kandidaten zijn niet altijd aan het zoeken. Ah, het gaat om de passieve ‘werkzoekers’. En dat is inderdaad de basis van zijn verhaal.
Wie is de kandidaat? Een kandidaat bestaat niet, die onstaat als hij/zij ontevreden is met de huidige baan; saai werk heeft of niet de waardering krijgt die er naar zoek.
Dus het gaat om timing? Op het juiste moment de kandidaat bereiken? Nee. Jeffery gaat het om een candidate/talent pipeline. En dat vereist een andere strategie.
En daarbij gaat het volgens Jeffery om emotie. Een emotie die een kandidaat heeft met het bedrijf; ook als hij/zij nog helemaal niet op zoek is naar een baan. Op deze manier wordt een connectie tussen bedrijf en kandidaat. En dat is het employer brand.
Bij EA is het bouwen van een employer brand geen HR activiteit maar van alle disciplines. Waarbij volgens Jeffery PR de beste vriend van EA is. Niet alleen voor de producten maar ook om EA een menselijk gezicht te geven. Hij besteed meer tijd met PR dan met wervingsbureau’s.
Volgens Jeffery is Web 2.0 cruciaal voor hun talent pipeline. En dit zijn de Web 2.0 kanalen die EA gebruikt:
- YouTube als een receruitment tool. Video over EA, over medewerkers, over producten.
- Facebook. Community die recent is opgezet. Weliswaar veel (te) jonge mensen; maar die kunnen nu al als ambassadeurs werken. Op dit moment nog onvoldoende ervaring als recruiment channel.
- Linkedin. EA heeft een Linkedin Group waarbij het niet om direct werven gaat, maar waarbij blijkt dat leden soms zelf vragen of er vacatures zijn…
- De eigen wervingssite. Voor EA het marketing en sales tool in online recruitment. Waarbij veel aandacht aan employee profiles wordt gegeven. Maar waar je als kandidaat bijvoorbeeld ook een interview pack kan downloaden.
En het is niet slechts Web 2.0; want er zijn ook een aantal goede initiatieven die weinig met online recruitment te maken hebben:
- EA legt recruitment informatie in de receptie (logisch, maar slim)
- EA heeft een intern referral programma. Want volgens Jeffery: Staff are our best recruiters. En als er te weinig uit dit programma komt dan is er waarschijnlijk iets mis met de trots die de bestaande medewerkers ten aan zien van het eigen bedrijf voelen
- Alumni programma
- Recruitment events werken volgens Jeffery uitsluitend nog voor starters; niet voor professionals met meerdere jaren ervaring. Daarom houdt EA haar eigen recruitment events waardoor er wel een divers publiek komt.
Een leuke, dynamische presentatie die een goed medicijn vormt voor de voorafgaande presentatie van John Nurthen.
Martijn Betgem
says:Oke, hier word je wakker van na betoog 1.