De derde dag begint met een presentatie van Kevin Wheeler Met als titel: New Ideas and Implications for 21st Century Staffing. Dat was natuurlijk te verwachten!
Maar hij heeft me verzekerd dat het een zeer interactieve presentatie zou worden, met veel vragen aan het publiek. En omgekeerd…
Wat een goed idee is; want als ik naar de vele kleine oogjes om me heen kijk, is nog niet iedereen helemaal bij de les. Een beetje vuurwerk kan dus geen kwaad.
En het begint meteen met een vraag Do you need to change to stay successful over the next 5-10 years? Met een zacht Yes als antwoord uit de zaal. Om vervolgens te vragen: What needs to change? en Why?
En dan wordt het al snel interactiever; met een free flowing communicatie tussen Wheeler en de zaal. Social media, loss of control, respect, privacy, virtual world, authenticity passeren in hoog tempo.
En ineens is er een discussie tussen de bezoekers in de zaal. Wheeler kan rustig achteruit zitten!
Dit is crowdsourcing; met als resultaat een user generated presentation. En misschien zonder dat alle aanwezigheden het doorhebben, valideren ze hiermee volledig het nieuwe social media model als een essentieel onderdeel voor recruitment van de toekomst.
Prachtig! Ik weet zeker dat iedereen niet alleen wakker is maar ook heel wat van deze ‘presentatie’ heeft opgestoken.
Way to go!
Chris Stapper
says:Mijn samenvatting, met daarin heel veel Kevin Wheeler:
https://www.expand.nl/expand/website/expand_blog.nsf/d6plinks/NEGO-7LDDSU#top
Alex den Haan
says:Het enige nadeel aan deze werkwijze is dat je niet eens rustig een snoepje kan pakken 😉 Maar verder een mooie “exchange of minds”. Wat ik persoonlijk een toppertje vond was de opmerking dat de “vacature omschrijving” wellicht aan revisie toe is. Mooie uitdaging voor de branche.
Chris Stapper
says:Inderdaad precies wat Kevin zei. Ik post straks op Expand wat voor hem de kern is van recruitment, dat vat het zeer sterk samen.
Bas van de Haterd
says:@Paul: dat zei Kevin dus min of meer ook, alleen dan in 45 minuten 🙂
paul van oosterhout
says:@ bas, marc:
wat ik bedoel: Start bij wie je wil hebben en bouw daar de rest omheen.
Bas van de Haterd
says:ik denk dat ik je begrijp en ik denk dat dat de kern van het verhaal van Kevin Wheeler was. Zet de mens centraal, ook in het bedenken van je functies, van het gebruiken van media, het aanspreken van mensen, alles. Alleen dat begrijpen natuurlijk de meeste recruiters nog niet, immers, er waren er veel die het eng vonden dat een vacature misschien wel wat achterhaald kan zijn.
Marc Drees
says:@Paul:
Kan je het nog een keer proberen uit te leggen?
paul van oosterhout
says:klopt wat je zegt bas, helemaal. Maar waar is de mens de basis van alles? Het lijkt hier eerder een manier van bereiken om meer resultaat te halen uit je bereik. Echter als je echt vanuit de ik gaat werken dan krijg je dat vanzelf. Ik leg het nogal krom uit geloof ik maar hoop dat je me begrijpt.
Bas van de Haterd
says:@Paul: de discussie ging juist over de mens dit keer. Over de omgang met mensen in de toekomst. Maar ja, wat verwacht je, als ik als aanjager erbij zat?
Het ging over de omgang met jonge mensen, over de mogelijkheden en kansen die er zijn. Over respect voor kandidaten, over de omgang met mensen, ook online.
paul van oosterhout
says:@Marc:
Wat ik me nu afvraag, heb er namelijk nog niet veel over gelezen: Wie gaat er uit van de ontvanger in zijn presentaties daar? Iedereen heeft het over trends, toekomst, ontwikkelen. Niemand over de mens zo lijkt het. Of zit ik er naast?