Tom Scholte e.a. op bierkratjes

Gister-laat-in-de-middag bevond ik mij op een heuse vrijdagmiddagborrel. En niet op zomaar een borrel. Nee, het was een Personal Branding Netwerkborrel, geïnitieerd door PB goeroe Tom Scholte. Bij binnenkomst tuurde ik recht in het gezicht van ‘Astrid’, de manager uit de fotostrip van Carp*.

Grappig. Later herken ik Kim Willems en natuurlijk Chris Stapper(t). Of eigenlijk, herkenden ze mij. Ik kan er niets aan doen, mijn moeder heeft me gezegend met een imposante bos haar. De rest ken ik niet maar gelukkig mogen we zelf onze naamsbordjes maken. Met gekleurde kartonnetjes, stiften en glitterstickers.

Marc had me gewaarschuwd, maar toch was het even schrikken: Chris Stapper met kort haar en strak in het pak. Maar, het moet gezegd worden, hij ziet er sharp uit. Zo ook het leeuwendeel van de aanwezigen. Behalve die ene dame in paardrijbroek. MAAR dat kan wel onderdeel zijn van haar personal brand.

Tom scholte heet ons rond vijf uur (de festiviteiten zijn al een uur aan de gang) alsnog welkom op een tafelblad dat steunt op bierkratten. En kondigt aan dat vijf pitchers (niet te verwarren met grote bierglazen) op die plek hun verhaal zullen doen.

De eerste is Cuni Stelpstra (correct me if I’m wrong) van Evenknie. Ze is zelfstandig tekstschrijver. Haar tip? Bereid je niet voor, iedereen heeft een verhaal. Iedereen is uniek en heeft iets te vertellen, of dat nou over zichzelf gaat, of over een product.
Dat zegt ze ook altijd tegen de mensen die ze interviewt. Vervolgens schrijft ze de essentie van de gesprekken op. We worden uitgenodigd ons verhaal met haar te delen.

De tweede mevrouw noemt haar naam niet. Wel vaak het woord ‘uh’. Rozemarie Weber, blijkt later. Rozemarie denkt verder. Dat was het, geloof ik.

Carolien Ruis van Studio Ca houdt een kaartje omhoog met de tekst ‘Straal uit wie je bent’. Carolien geeft kledingadviezen. Ze heeft gewerkt voor o.a. Mexx, tot ze het tijd vond voor haar eigen bedrijf. Sinds 3 jaar geeft ze dus advies aan zakelijke lui. Mensen vragen om allerhande zaken advies, maar niet wat betreft kleding. Terwijl kleding je zelfvertrouwen, energie en kracht kan geven. De klant moet wel mee winkelen.
Jeroen Mirck is de enige mannelijke spreker. Bij zijn kruistocht naar het gebruik van nieuwe media weer hij aanvankelijk in zijn vakgebied (de journalistiek) niet gehoord. De kranten hebben het moeilijk, vandaar de dinosaurussticker op zijn kaartje. Vlak daarnaast kleeft een reddingsboei. Volgens Jeroen is internet die reddingsboei.

De laatste mevrouw heet Natasja en heeft een Canadees-Franse achternaam. ’s Avonds en ’s nachts beheert zij een webradio die Franse muziek uit de jaren ‘50 en ’60 speelt, ‘doet ze aan’ podcasting en is ze DJ (zoals eergisteren in Sugarfactory).

De sprekers kregen de ondernemerskalender van 2009. De Canadese blijkt goed ingeburgerd.”Gratis”, roept ze verrast.

Tom’s kinderen verzorgen het (gefrituurde) eten. En dat is charmant. Maar ik ga op weg naar Haarlem. Waar vriendlief moet spelen.

Dit artikel verscheen eerder op ikki.nl

Geef een antwoord

7 Comments