Enkele dagen geleden struikelde ik over Vanno. Een soort Digg meets Glassdoor meets social network.
Klinkt als een kameleon. Maar dan eentje die niet alleen van kleur maar ook nog eens van vorm kan veranderen. En dat is nogal wat. Vooral als je ook nog eens moet opboksen tegen een partij als Glassdoor. Want die is in korte tijd wel de site geworden als het om werkgeversvergelijking gaat.
De homepage
Dit is de homepage van Vanno:
Dat ziet er uit als een Digg style homepage, met populaire artikelen waar op gestemd kan worden. Wat de populariteit kan doen toe- of afnemen.
Naast elk artikel staat een duimpje omhoog en/of omlaag; met daarachter de namen van de bedrijven die in dat artikel worden aangehaald. Als een hyperlink, want je kan naar de achterliggende bedrijfsinformatie springen.
Maar waar komen die artikelen vandaan? Het is allemaal user-generated content; maar er zijn de nodige artikelen die niet direct via Vanno zijn gemaakt.
Verder is er een sidebar met Best & Worst Companies, waar je doorheen kan scrollen. En je kan natuurlijk zelf een artikel plaatsen.
Bedrijfsinformatie
Als ik naar de bedrijfsinformatie ga, krijg ik dit te zien:
Dit is de informatie van Dell; waar in potentie ongelofelijk veel informatie op 1 pagina bij elkaar komt.
Zoals de reputatie van het bedrijf, met allerlei scores (waar ik nog niet veel van begrijp), maar ook alle artikelen die over Dell gaan, en in de linkerkolom allerlei meer algemene informatie; inclusief vergelijkbare bedrijven.
Klik ik op een onderdeel van de Reputation Scores, dan krijg ik dit te zien:
Er zitten allerlei details onder de verschillende reputatie onderdelen. En daarmee lijkt Vanno wel heel erg veel detail over een bedrijf te geven.
Maar ik snap nog steeds niet hoe die scores nou eigenlijk tot stand komen.
Review en rating
Dus op zoek naar een manier om zelf een bedrijf te beoordelen. En dan blijkt het een nogal merkwaardig proces te zijn:
Ik kan dus een stukje proza schrijven over een bedrijf. En vervolgens is er een hele vreemde manier om de reputatie van het bedrijf te ‘scoren’. Door aan te geven welke aspecten van de reputatie in mijn bericht aan de orde komen.
Op basis van die vinkjes krijgt een bedrijf dus punten per onderdeel. Alleen lijken die punten in eerste instantie op een soort oordeel van de kwaliteit. Wat dus helemaal niet aan de orde is; het is het aantal keer dat een dergelijk aspect aan de orde is gekomen in de verhalen over dat bedrijf.
Buitengewoon merkwaardig, en zeer onduidelijk.
Vervolgens moet je ook nog het bedrijf (of de bedrijven) met naam noemen en een duimpje omhoog of omlaag meegeven.
Dus die duimpjes zeggen veel meer; maar daarvan zie je op geen enkele manier hoeveel duimpjes omhoog en/of omlaag een bedrijf heeft gekregen.
Vreemd genoeg zegt Vanno het volgende over haar Reputation Scores:
Use our Reputation Index to compare and contrast companies on how they treat their customers, employees, communities, the environment and society
En daar snap ik geen bal van. Want die index zegt mij in ieder geval bitter weinig.
Ondertussen heeft Vanno van meer dan 5.000 bedrijven een registratie; en dat geeft de volgende topscore:
En ik weet dus niet wat ik daarvan moet denken. Om deze ranglijst te kunnen beoordelen moet ik feitelijk elk artikel gaan lezen. En dat lijkt me toch niet de bedoeling…
Sociaal aspect voor commentatoren
Vanno probeert ook nog een ander community aspect in de mix te gooien, door iedereen die artikelen schrijft en reageert op andere artikelen een ‘groeipad’ te bieden. Ik kan dus ook mijn eigen reputatie beinvloeden.
Op dit moment ben ik een novice influencer. Maar mijn carrièrepad binnen Vanno gaat via experienced influencer en power influencer tot Elite influencer.
Ik heb na het bezoeken van de site niet de ambitie om binnen Vanno carrière te maken.
Conclusie
De makers van Vanno lijken overal wat vandaan te hebben gejat om dat vervolgens op een willekeurige manier aan elkaar te plakken. Een soort gemankeerd monster van Frankenstein…
Het resultaat is een site waarvan de waarde volstrekt onduidelijk is, en de moeite die je moet doen om enige waarde te onderkennen veel te groot is. Geef mij maar Glassdoor.