Marktplaats: De leerling overtroeft de meester?

Logotype Marktplaats Een paar dagen geleden meldde ik de spam e-mail van Marktplaats. Maar Marktplaats is mij niet alleen aan het spammen; zij zijn tegelijkertijd bezig om Monsterboard uit de markt te drukken.

Op de Global Recruitment Conference lag een flyer van Marktplaats met als titel: Markplaats, de allergrootste community van latent en actief werkzoekenden

Ronkende onzin
Om Marktplaats als community te betitelen vind ik zwaar overdreven; en om dat community aspect te verbinden aan werkzoekenden is al helemaal een stukje creatief geleuter.

Hoewel dit getoeter dus snel naar het land van marketing fabels kan worden verzwezen blijft Markplaats natuurlijk een enorme site.

En met name dankzij de vacatures van Monsterboard ook een forse ‘vacaturesite’. Waarbij het aantal unieke bezoekers van de banensectie op maandbasis zo’n 613.000 bedraagt. Volgens Marktplaats.

Zinloze cijfers
En dat wil Marktplaats weten. En op hun GRC flyer geven ze een groot aantal merkwaardige statistieken. Zoals het dagelijks aantal unieke bezoekers op Marktplaats: 1,3 miljoen. Of de gemiddelde bezoektijd: 15 minuten.

Dat zijn gegevens waar je als vacatureplaatser niets aan hebt. Want dat zegt dus helemaal niets over de banensectie en alleen maar iets over Marktplaats in haar totaliteit.

Of wat dacht je van een piechart met een onderverdeling van actief, niet-actief en latent werkzoekenden. Very interesting; maar wat wil Markplaats daar nou mee zeggen?

Wat Monsterboard kan, kan Marktplaats ook!
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de propositie. En daar biedt Marktplaats een drietal mogelijkheden:

  1. Plaats vacatures in de groep. Joost mag weten wat ze daarmee bedoelen, maar dat zal wel die gratis spam deal zijn
  2. Plaats vacatures via Admarkt op CPC basis
  3. Inzet van de BanenBanner; al dan niet met behavorial targeting (op postcode, profielen, regio, surfgedrag)

Het is duidelijk dat Marktplaats heeft ontdekt dat vacatures een interessante categorie classifieds is. Danzkij Monsterboard hebben ze de traffic in de banensectie naar een prettig hoog niveau gepompt.

Tot ziens!
Maar nu is het blijkbaar tijd om Monsterboard te bedanken voor de bewezen diensten en een soort van ‘erop en erover’ tactiek toe te gaan passen. Slim, en niet echt netjes. Maar dan had Monsterboard maar beter moeten onderhandelen.

Geef een reactie

1 Comment