Monsterboard 2.0, of liever gezegd, Monsterboard 1.5

Logo Monster Als je als internet bedrijf in 2008 je presentatie nog begint met het feit dat web 2.0 het helemaal gaat worden, heb je natuurlijk meteen de schijn tegen. Groot is dan ook mijn verbazing als Diana Krieger, CEO van Monsterboard.nl, haar presentatie met die zelfde aankondiging begint.

Ik bevind mij in Westerliefde op het Westergasterrein in Amsterdam. In smaakvolle setting en volledig verzorgd geeft Monsterboard een klein deel van haar klanten een sneak preview van wat komen gaat in de wereld van Monster.

Web 1.0 is een monoloog, web 2.0 is een dialoog en daarom gaat Monsterboard het nu hé-le-maal anders doen. In de nieuwe Monster belevenis staat de kandidaat centraal en kan hij of zij niet alleen meer kwijt dan alleen het platte CV en kan men nu ook carrière management halen op de site.

De vernieuwing is in 3 categorieën ondergebracht:

1. Beste zoek en match
De kandidaat krijgt een zogeheten I-monster pagina. Op deze persoonlijke pagina kan de kandidaat niet alleen het CV kwijt maar nu ook zijn of haar “wensen en dromen”. Daarnaast kan men een aantal carrière gebaseerde widgets kwijt op I-monster en kan er in beperkte mate worden genetwerkt.

De aanvullende informatie die dit oplevert zou uitermate interessant moeten zijn voor de recruiter. Aan de zoek machine zelf word zo te horen niets gewijzigd.

2. Carrière management
Monster heeft wereldwijd een data analyse van haar cv database gemaakt en stelt deze informatie nu beschikbaar aan de werkzoekenden.

Aan de hand van 2.500 profielen kan de kandidaat nu zijn mogelijke carrièrepad bekijken, salaris vergelijken en zijn opleidingsprofiel aan de markt toetsen.

3. Matchen buiten Monsterboard
Matchen buiten Monsterboard heet ook wel CAN. Een behavioral targeting tool die maatwerk banners (gekocht door de klant) plaatst op sites waar kandidaten uit de gewenste regio komen. Slechts zichtbaar voor diegenen die het geografische en demografische profiel van de klant matchen.

Deze aanpak wordt scherp gesteld door het zoekgedrag op Monsterboard te leggen langs de rest van het internet bezoek van die groep. De verbroken relatie met Funda is op Recruitmentmatters al eerder besproken, daarom word er vanaf nu uitsluitend gebruik gemaakt van de titels aangeboden via adlink.

Er word vanuit concurrentie overweging geen gebruik gemaakt van VNU, Reed en dergelijke. Daar ligt wat mij betreft een zwakte.

Na afloop
De gehele presentatie en de avond zelf (afgesloten met een diner in Palazzo) zat zoals we van Monsterboard gewend zijn gelikt in elkaar. Ik stap echter met gemengde gevoelens in de auto op huis aan.

Monsterboard bevestigde vanavond haar positie als marktleider onder de traditionele jobboards.

Dat vertelt mij echter meer over de andere boards dan over Monsterboard. Mij bekruipt een “too little too late” gevoel. Ik vraag mij af of de Carrière Management tool gaaf genoeg is om bezoekers aan te sporen nóg een profiel aan te maken. De toegevoegde waarde boven Linkedin, Plaxo en al die anderen is mij tot op heden onbekend.

Het feit dat iets als behavioral targeting onder de naam “matchen buiten Monsterboard” geeft wat mij betreft accuraat het niveau van de verbetering weer. De kern van Monsterboard zal in het dagelijks bestaan vooral het zelfde blijven.

En dat betekent of een gigantische bak (outdated) CVs doorzoeken, of een gigantische bak (outdated) vacatures doorzoeken. Een paar mooie nieuwe features ten spijt blijft het een grossier met een bekende naam.

De tijd zal uitwijzen of Monsterboard op tijd inziet dat niet traditionele jobboards maar sociale netwerken vandaag de dag de concurrenten zijn waaraan ze zich dient te meten.

Over 50 dagen gaat het nieuwe Monsterboard.nl live.

Geef een reactie

8 Comments
  • Albubregued
    says:

    Hello I am currently out of work. I looked at all the sites more times than I’d care to recall and applied to 100s of positions. However, i have not been able to find a single good response to my resumes. If anyone knows about any particular place that provides career advice, please revert me with the location details. I will be thankful to you for your early response.

  • john
    says:

    Wat een gezeik over Monster, ze doen in ieder geval iets, misschien een beetje laat maar toch..
    Voorlopig nog steeds met ‘kop en schouder’ bovenaan als het gaat om resultaten, en over prijzen gesproken: hun concurrenten vragen de hoofdprijs en bieden veel minder.
    Ben het met Geert-Jan eens, laat de meeste gebruikers eerst maar eens het maximale eruit halen..daar valt veel te verbeteren !

  • Michiel Paes
    says:

    Toch jammer dat ik niet voor dat etentje was uitgenodigt, zal wel niet genoeg euro’s inbrengen, en dat terwijl ik zelf 6 jaar voor Monsterboard heb gewerkt. Sprak overigens afgelopen week Monster.be en zij werken met een max. aantal views per CVDB contract. Hij gaf aan dat zeer binnenkort deze regel zal worden toegevoegd aan het surplus van de Monster truckendoos. Ze geven aan dit te doen om te voorkomen dat met name uitzendorganisaties kandidaten ‘spammen’ en meer gericht gaan zoeken en benaderen, lees “eerder contracten kunnen vernieuwen om dat de views op zijn”.

  • Lydia
    says:

    Hi Thomas,

    Inderdaad 1.5! Er is heel goed nagedacht over hoe MB nog meer eurootjes los kan trekken bij o.a. jou als opdrachtgever.

    T.a.v. 1: inderdaad extra informatie voor de recruiter. Geeft een wat breder beeld over de kandidaat t.a.v wensen en dromen :-).
    Of kandidaten dan binnen Monter gaan netwerken is de vraag.  Ik ben benieuwd
    T.a.v 2: interessant om vergelijkingen te kunnen maken. Goed nageaapt van Intermediair.nl die dit al jaren doet.
    T.a.v. 3: hierover heb ik met Jori al geblogt op http://arbeidsmarkt.blogo.nl/?comments/999/47046.
    Ik ben het volledig met je eens. De kans dat een kandidaat sites van het adlink netwerk bezoekt is vast aanwezig. Dat doet de doelgroep natuurlijk ook op allerlei andere sites die niet in dit netwerk vallen. 
    Als ik kijk in het Arbeidsmarkt Gedrag Ondezoek zie ik zoveel sites opgenomen waar wij helemaal niet bij stil staan maar die kandidaten wel aangeven te bezoeken als ze iets anders doen dan een baan zoeken. Jammer dat er heel veel buiten Monster en de Adlink sites vallen. Adverteerders op Monster missen dus nog steeds een substantieel deel van hun doelgroep.
    Lydia

  • Thomas
    says:

    @ Geert-Jan, Ik suggereer nergens dat traditionele jobboards zullen verdwijnen, net als print zal er altijd een plaats zijn voor beide kanalen in de arbeidsmarktcommunicatie. Ik maak ook nu nog gebruik van Monsterboard en zal ondanks bovenstaande waarschijnlijk voorlopig nog gewoon blijven werken met de bron, zei het wellicht in een andere orde van grootte.

    Ik durf alleen wel te suggereren dat hiermee het absolute leiderschap van Monsterboard voorbij is. Net zoals de print industrie 10 jaar geleden een correctie doormaakte en plaats moest maken voor het internet zo zullen in de komende 5 jaar Monsterboard en haar peers plaats moeten maken voor de volgende generatie.

  • Marc Drees
    says:

    @Geert-Jan:
    Waar heb je die roze bril gekocht? Ik wil er ook een!

    Hoewel er natuurlijk op allerlei terreinen verbeteringen aan te brengen zijn en het erop lijkt dat Monster in ieder geval een aantal stapjes in de goede richting zet, is het maar zeer de vraag of dit voldoende is.

    Natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten; maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vacaturesites langzamerhand de schade ondervinden van het jarenlang negeren van de wensen van werkzoekers en werkgevers.

    Nu er alternatieven beschikbaar lijken te komen is het risico meer dan concreet dat vacaturesites de rekening krijgen gepresenteerd van diezelfde werkzoekers en werkgevers.

    En daarmee zijn cosmetische veranderingen zoals Monster in eerste instantie lijkt te gaan implementeren inderdaad too little – too late, zoals Thomas terecht vaststelt.

  • Geert-Jan Waasdorp
    says:

    Dat Monster een stap naar voren maakt is toe te juichen. Als nu de werkgevers die hun vacatures plaatsen met verkeerde cq niet werkzame linkjes en vreselijk slechte wervingsteksten zichzelf ook verbeteren, dan hebben jobboards nog een mooie toekomst.