Stel dat je nietsvermoedend naar vacatures hebt gezocht op Monsterboard. En vervolgens naar jouw favoriete site(s) gaat. Vette kans dat Monsterboard je ook daar weet te vinden. En ‘passende’ vacatures weet te presenteren.
Hoe ze dat doen? Met hun Career Ad Network. Hoe dat werkt? Dit zegt Monster zelf:
Our patent pending targeting technology goes to work to find the best candidates for your hiring needs by strategically distributing your ads on our vast network and diverse partner sites
Wat bedoelen ze daar nou weer mee?
Wat een ronkende tekst. En natuurlijk is er weer sprake van patent pending technology. De heilige graal: patent pending. Alsof het dan ineens fantatisch is…
Maar dat vinden van the best candidates is gebaseerd op basis van IP adres en wat je als bezoeker van Monsterboard hebt uitgespookt. Dit als dan niet in combinatie met targeting methodieken die op die andere sites wordt geboden.
Oftewel, je gaat hinderlijk gevolgd worden door Monsterboard. Als je ergens op hun vast network and diverse partner sites beland ben je het haasje. Je wordt online gespamd met vacatures.
Want als je op Monsterboard zoekt ben je een actieve werkzoeker. Maar op die andere sites ben je plotseling die veel waardevoller variant: de passieve werkzoeker! En daar betalen adverteerders graag extra voor…
Kan je als werkzoeker aangeven hier niet van gediend te zijn? Hallo, ben je achterlijk of zo? Natuurlijk kan dat niet. Dit is voor je eigen bestwil. Denk toch eens na…
Passende vacatures?
Nu is Monsterboard natuurlijk vooral een verzamelbak van vacatures van intermediairs. Die je onevenredig lastig vallen als je een CV achterlaat bij Monsterboard.
En je nu ook gaan irriteren op de plekken waar je graag online uithangt. Met vacatures waar je naar alle waarschijnlijkheid net zoveel interesse hebt als random e-mails telefoontjes van intermediairs. Maar waaraan je nog minder kan ontkomen.
Hoera!
Het nieuwe oud?
Wat ik wel aardig vind is dat Monsterboard het advies volgt wat al jaren aan de printmedia met een website wordt gegeven: Syndicatie.
Als de gebruiker niet naar jou toekomt; ga dan naar de gebruiker toe. Bezoek de plekken waar hij/zij uithangt en breng je boodschap dus daarheen.
Vette kans dat zo’n hangplek een of ander sociaal medium is. If you can’t beat them, join them is het adagium van printmedia; en nu dus ook van Monsterboard. Vacaturesites zijn inderdaad in dezelfde problemen geraakt als printmedia.
Conclusie
Monsterboard gaat jou voortaan online spammen met vacature advertenties. Waar je ook bent.
Omdat ze wel moeten; willen ze kunnen overleven.
Hoe zegt Monsterboard het ook alweer: Je nieuwe leven wacht op jou… En Monsterboard ging ook nog eens luisteren naar haar gebruikers… Mijn hemel!
Je zou toch in schaterlachen uitbarsten als het niet zo triest was. Voor werkzoekers wel te verstaan.
Nienke Smit
says:Dat wordt nog lachen, de meeste mensen zoeken tijdens werktijd naar banen, en zitten dus allemaal op hetzelfde ip-adres. Even een telefoonnummer opzoeken op de pc van je collega en voila, je ziet gelijk waar je collega allemaal in geïnteresseerd is geweest… Straks durft niemand meer op Monsterboard te gaan zoeken… bang dat je daar een vingerafdruk van meeneemt naar andere websites. Gaan mensen alleen nog thuis zoeken op Monsterboard. Zien we dan wel terug in de verder dalende bezoekcijfers.