Behavioral targeting, eng?

Bedrijven kunnen zien welke sites je bezoekt en waar dus je interesses liggen. En kunnen je vervolgens advertenties op maat laten zien. Niets nieuws onder de zon, toch? Of denk ik alleen dat dit allang bestond?

De juiste advertentie, op de juiste plaats en op het juiste moment
In de ‘oude’ media is de waarde van advertenties in grote mate afhankelijk van het aantal mensen dat een medium bereikt. Bij deze nieuwe vorm van adverteren is het van belang hoeveel een medium van zijn klanten weet. En dat is veel. Op basis van bezochte websites, surf- en koopverleden, gebruikte zoektermen, al bekende klantinformatie (postcode, adres, geslacht, inkomen) en klikgedrag binnen de website kan worden voorspeld waar de bezoeker behoefte aan heeft.

Maar hoe komt een site als Marktplaats.nl (maakt sinds een half jaar gebruik van behavioral targeting) aan al die informatie? Wel, de site plaatst een zogenaamde Cookie op de computer van de gebruiker. Daarmee wordt de bezoeker door de site herkend. Marktplaats kan vervolgens bijhouden wat iemand op de site doet. Die informatie wordt verstuurd naar Wunderloop, het bedrijf dat voor marktplaats.nl de gegevens verwerkt en bewaart in een klantprofiel. Dat bij ieder bezoek wordt bijgewerkt. Uiteraard wordt deze informatie niet met derden gecommuniceerd en kun je als klant de cookie weigeren.

Avant-garde in online adverteren
De VS loopt voor, wat BT betreft. In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten hebben de grote portals en zoekmachines Google, Yahoo!, AOL, MySpace en MSN zich op deze markt gestort. Deze vijf grootste Amerikaanse webbedrijven leggen maandelijks ruim 300 miljard handelingen van hun gebruikers vast, blijkt uit onderzoek van The New York Times.

Bedrijven als DoubleClick (werkt samen met Google), ValueClick, Adbrite en AdLINK volgen het surfgedrag van tientallen miljoenen gebruikers over vaak enkele tienduizenden websites. Die gegevens bewaren ze in de eerdergenoemde klantprofielen en verkopen ze door aan adverteerders. Sociale netwerksites proberen ook een graantje mee te pikken. De informatie die gebruikers aldaar achterlaten is wel heel persoonlijke en dus uiterst bruikbare content.

Facebook’s Beacon
Ik ben benieuwd wanneer de protesten beginnen. Facebook is toen erg afgerekent op de advertentiepraktijken, waarbij persoonsgegevens van gebruikers te gelde worden gemaakt. Na die privacyprotesten heeft Facebook advertentiesysteem Beacon aangepast. Tegenwoordig kunnen leden aangeven dat ze niet willen deelnemen aan Beacon (standaard ingeschakeld op elk profiel).

 

Deze blog verscheen ook op ikki.nl.

Geef een reactie