Ik schreef het al eerder op Marketingfacts, nu is het ideale moment om te werken aan de verbetering van je recruitmentsite. Het is namelijk (heel even) rustig, want er zijn de nodige wervingsstops. Maar die tijd vliegt snel weer over en dan is het weer heisa. Maar nu is er ook even geen geld, is dan het argument. Maar er is veel te verbeteren zonder dat het geld hoeft te kosten.
Uit het onderzoek van Digitaal-Werven blijkt namelijk dat de twee onderdelen waarop wervingssites het slechtste scoren, het makkelijkste te verbeteren zijn.
De één is namelijk personalisatie. In andere woorden: is er een naam vermeld op de recruitmentsite? Kan ik ergens een telefoonnummer vinden voor vragen, staat er een foto bij de naam van de recruiter? Allemaal kleine dingen die de ervaring van een sollicitant net iets prettig maken.
De tweede is communicatie over de procedure. Een schrikwekkende 75% geeft geen informatie over de sollicitatie procedure. Geen woord over de tijd waarop je een reactie mag verwachten, het aantal gesprekken dat je normaliter hebt, met wie je gesprekken hebt en of er een test onderdeel van de procedure is.
Kleine dingen die eenvoudig zijn toe te voegen aan de website zonder dat hier grote kosten over komen.
Het is opvallend hoeveel nieuwe websites meteen heel erg goed scoren bij Digitaal-Werven. Helaas zijn enkele sites pas live gekomen na afgeloop van de inschrijfprocedure, want ze scoren erg goed. Een mooi voorbeeld van recent gelanceerd sites die top zijn, zijn bijvoorbeeld echtleukwerk van Macaw en werkenbijgti. Sites waar je duidelijk aan ziet dat er over nagedacht is, zowel over de usability als de informatie die er op staat. Dat eerste is soms lastig en kost geld, het laatste is een kwestie van de onderzoeksrapporten die vrij beschikbaar zijn lezen of naar Digitaal-Werven komen op 3 december.
Roel Kiers
says:Macaw heeft er inderdaad een leuke site van gemaakt!
GTI is mijns inziens nog niet klaar met hun site. Voorbeeldje van een gemiste kans: het op de projectenlijst wel vermelden van de klanten waar ze projecten hebben verricht, maar vervolgens niet doorlinken naar de inhoud ervan, bijvoorbeeld met technische uitdagingen waar de collega’s voor stonden, bedachte oplossingen/ wetenswaardigheden en uiteindelijke tevredenheid van de klant.
Er wordt slechts volstaan met een doorlink naar de websites van de klanten. En de kreet dat het allemaal de efficiency ’ten goede’ komt.
Weinig nieuws onder de zon. Terwijl GTI wel een prima speler is in de markt én daardoor in staat zou moeten zijn om onderscheidende aspecten te communiceren.