Ik wordt al maanden geplaagd door de vraag: Waarom heeft Monster Trovix gekocht voor meer dan $ 70 miljoen? En tot op heden heb ik geen bevredigend antwoord op deze vraag gekregen.
In een poging om aan die knagende onzekerheid een einde te brengen heb ik een zoektocht gemaakt. Die me naar de uithoeken van het web hebben gebracht. Een verslag van een schokkende reis.
Trovix: een zeer korte historie
Trovix bestaat sinds 2002 en is een technologie bedrijf met één product: een search engine. En voor dat product heeft Trovix blijkbaar een achttal patenten verzameld. Chapeau!
Trovix heeft rondom dat product een aantal toepassingen verzonnen:
- Een ATS (Trovix Recruit)
- Een vacaturesite (sinds september 2007). Waar ik bepaald niet van onder de indruk was.
Monster heeft Trovix uitsluitend gekocht vanwege de technologie. Tenslotte heeft Monster al een vacaturesite. En de samenwerking tussen Monster en HRsmart maakt het niet waarschijnlijk dat de ATS van Trovix gecontinueerd gaat worden.
De search engine
Goed, het gaat dus allemaal om een search engine. En, om in de goede buzz-termen te blijven, een semantische search engine.
Want semantisch is het nieuwe modewoord waarmee alle huidige search problemen worden opgelost. Natuurlijk…
Wat zegt Trovix eigenlijk zelf over haar search engine? Nou, daar is ze behoorlijk ronkend over:
Unlike any other career service, our human-like search and advanced artificial intelligence technology reads resumes and job descriptions the same way a human would, by focusing on key attributes such as skills, work history, and education to provide meaningful search results.
Nou, nou, poe, poe. Mag ik even geeuwen? Volgens mij zeggen Burning Glass, DaXtra, WCC en Actonomy op zijn minst hetzelfde. En leveren ze dat al aan de nodige vacaturesites.
Ook een uitgebreidere lezing van de technologische achtergrond geeft mij nog geen duidelijkheid. Wat bijvoorbeeld te denken van deze zin:
[…] using a set of tightly integrated technologies that combine automatic concept extraction/matching from text, a powerful fuzzy search engine, and a collaborative user preference learning engine to provide highly accurate and personalized search results.
Nee, nog steeds niets nieuws. En Trovix lijkt zelfs een taxonomie in plaats van een ontologie te gebruiken. Oh, oh, dat klinkt niet goed… Ondanks al die patenten. Want ontologie is toch echt het nieuwe modewoord!
De financiële details
Volgens Trovix heeft het bedrijf, tot de overname door Monster, in totaal $28 miljoen aan externe investeringen opgehaald. Monster heeft voor Trovix $72,5 miljoen betaald; een prettig rendement voor de investeerders dus!
De vraag is natuurlijk of Monster zelf ook rendement uit deze aankoop weet te realiseren. En dat vooruitzicht is aanzienlijk minder duidelijk. Technologie is tenslotte slechts technologie. Buitengewoon belangrijk als je de potentie optimaal weet te benutten. Maar nooit onderscheidend (voor langere tijd).
En daardoor ook zelden $72,5 miljoen waard…
Maar wat zijn zoal de meningen over deze aankoop? Een klein rondje langs een paar bronnen.
De mening van Monster
Sal Iannuzzi (CEO) stelt het volgende in het persbericht dat de koop van Trovix wereldkundig maakte:
This acquisition will greatly accelerate our goal of providing […] the best search and match tools in the online recruitment business. […] This is truly a game-changing development
Natuurlijk. Wat moet je anders zeggen als je net meer dan $70 miljoen hebt uitgegeven?
En ook Darko Dejanovic (CIO Monster) ronkt er in hetzelfde persbericht gezellig op los:
Monster users across the globe will benefit through the most personalized search and match capabilities, increasing the connections between qualified seekers and employers
Ik had niet anders verwacht.
De mening van Forrester
Volgens Zack Thomas (Forrester) krijgt Monster door de aankoop van Trovix het volgende:
- Enhanced search: By making this acquisition, Monster is putting a real emphasis on search and they believe it will help them leap-frog the competition.
- Platform for the future: In a recent call Monster publicly stated that they would introduce more product […] and I think search (Trovix) could be at the core of many of their new products.
Enhanced search? Zeker weten; in ieder geval beter dan de huidige kwaliteit.
Platform for the future? Wat een onzin. Want Monster was allang bezig met het bouwen van een platform. En Trovix is geen platform maar een technologie. En dat hoort Thomas toch wel te weten.
De mening van Cheezhead
Ehh, hebben we het over dezelfde deal?:
I didn’t think Monster could top its own stupidity after buying Affinity Labs […]. However, they undoubtedly did top themselves today after announcing the acquisition of fairy dust matching technology provider and vertical job search engine Trovix for an OMFG $72.5 million.
Hij is fijn, dat is zeker geen corporate speak. En ook onnodig beledigend richting Trovix. Voor de non-native US English speakers onder ons: OMFG staat ook wel voor Oh My Fucking God. Amerika blijft tenslotte een godvrezend landje.
De huidige situatie
Goed, de meningen zijn dus duidelijk verdeeld. Maar he staat het eigenlijk met het inbouwen van Trovix’ technologie in het nieuwe Monster platform? Ik mag toch verwachten dat het onderdeel uitmaakt van de nieuwe Monster release van 10 januari 2009?
Nee…
Wat?
Nee!
Eind oktober tekende John Zappe uit de mond van Winegardner (VP Client Adoption) het volgende op ten aanzien van integratie van Trovix:
It’s coming. Some parts are there now, others will begin to appear in December, but the complete integration won’t happen for the Jan. 10th launch.
En slechts twee weken later zegt diezelfde Winegardner tegen Cheezhead het volgende: For those waiting to see the integration of newly acquired Trovix technology, you’ll have to wait a bit longer. Winegardner said those changes won’t start taking place till the first half of 2009.
Holy shit! Dat is me nogal wat! Want Winegardner lijkt hier impliciet toe te geven dat er grote problemen zijn met de integratie van Trovix. Mijn educated guess? Trovix is misschien wel geschikt voor de US markt, maar (nog) niet daarbuiten…
Overigens knap dat ze dat pas begin november ontdekken. En dan dus al denken te weten dat de integratie niet voor de 2e helft van 2009 beschikbaar komen. Meer dan een jaar na de aanschaf van Trovix. Voor $ 72,5 miljoen…
Conclusie
De behoefte om zichzelf opnieuw uit te vinden lijkt Monster blind te hebben gemaakt voor de realiteit. In een merkwaardige behoefte om technologie te bezitten lijkt het bedrijf daardoor een buitengewoon dure kat in de zak te hebben gekocht.
Want hoe kan de overname van Trovix anders worden betiteld als de integratie van search/match technologie meer dan een jaar in beslag gaat nemen? Terwijl er commerciele meertalige oplossingen zijn die binnen een fractie van die tijd geïntegreerd kunnen worden.
Ik vrees voor het vervolg. En dat wordt de volgende vraag die mij de komende tijd gaat plagen…
Marc Drees
says:@Guido:
We gaan het rustig afwachten…
Guido Stek
says:@Marc
Ben in ieder geval dat ik een kristallen bol heb in plaats van een glazen. Geeft me een heldere blik.
De signalen die ik in eerdere posts al aangaf doen mij tot de conclusie komen. Daarnaast ondersteund met hun eerdere slogan, die in mijn ogen voor de bedrijfsfilosofie nog wel geld.
De toekomst van het bedrijf ligt volgens Monster zelf in diensten om je leven beter te maken, volgens deze quote in ieder geval.
“We are constantly innovating and diversifying our product portfolio and offerings,” said Iannuzzi. “At Monster, we don’t just sell better jobs, we help promote better lives – we’re in the life improvement business. This means new products, strategic alliances and unique partnerships. This is really just the beginning for us – stay tuned.”
Je kunt ook pagina 2 van het jaarverslag 2007 pakken.
Monster Worldwide is ook al in andere takken van internet actief, niet alleen vacatureplaatsingen verkopen. Dus of je dit als een te melden strategie wijziging moet zien, is voor mij maar de vraag.
Marc Drees
says:@Guido:
Waar haal je dat kristallen bol gevoel vandaan dat Monster zou diversificeren?
Dat is informatie die op zijn minst met aandeelhouders zou moeten worden gedeeld omdat er sprake zou zijn van een fundamentele verandering van de strategie. Met alle risico’s vandien. En dat is niet iets wat zo maar even onder de pet kan worden ontwikkeld.
Guido Stek
says:Eens dat het artikel op de persoon werd gespeeld. Echter de centrale vragen werden dat niet.
Toch blijf ik er bij dat monster breder gaat, “volledige herontwikkeling van traditionele service” past ook in dit plaatje.
De tijd zal het uitwijzen natuurlijk.
Marc Drees
says:@Guido:
Trovix kan ongetwijfeld voor meerdere verticals worden ingezet, maar ik ben ervan overtuigd dat Monster het daar niet voor gekocht.
Monster is bezig met een volledige herontwikkeling van haar traditionele service. En daar wordt zwaar op ingezet. Of het een succes wordt moet worden afgewacht; maar Monster gaat zeker niet gelijktijdig diversificeren. Ze hebben op dit moment al meer dan voldoende uitdagingen.
Het verhaal op Cheezhead over Yahoo! lijkt van een medewerker van Monster met niet al teveel liefde voor het eigen bedrijf. Ik heb er bewust voor gekozen dat ook niet mee te nemen omdat het vooral heel negatief op de persoon werd gespeeld.
Guido Stek
says:Kleine toevoeging vanaf cheezhead.
Wat valt mij hierin op;
– de vraag wordt gesteld hoe Monster de concurrentie met Craigslist aangaat. (een startpagina achtige zoekmachine die advertenties verkoopt)
– waarom voor 90m aan kapitaal investeringen (eigen servers??).
– dat ze verdomd slecht communiceren schijnbaar. (niemand heeft echt zit op de toekomst van monster)
– marketing investeringen zijn beperkt. (er komt een grote campagne aan, daarom nu even niet)
Ik denk dat je in tweede helft 2009 monsterauto, monsterhuis, monstertelefoons, monstertoiletpapier zult gaan zien.
Waarschijnlijk wil monster een online zoek en advertentienetwerk worden voor meer onderwerpen dan vacatures, alleen gooien de econmische ontwikkelingen roet in het eten. Men hoopt dat tweede helft 2009 alles bijtrekt, of men kan tot die tijd het uitzingen en moet dan echt naar buiten om niet om te vallen.
Heb nog even wat ver zitten graven (ik heb tijd over vandaag).
De oprichter van Monsterboard, onlangs overleden McKelvey, richte eerst TMP worldwide op, bekend als uitgever van “yellow pages”.
Genoeg signalen lijkt me…wanneer komen de journalisten hier achter.
Als Monster aandelen $5 zijn koop ik wel een pakketje trouwens (als ik het geld heb).
Guido Stek
says:Wat me opzich opvalt is dat er in verhaal weinig aandacht wordt geschonken aan een strategie van horizontale diversificatie. Alleen Forrester maakt een melding onder de noemer “platform for the future”.
Gezien Trovix zich niet beperkt tot vacatures, maar zich als een vertical opstelt voor meedere onderwerpen, is het wellicht aannemelijk dat Monster breder dan vacatures wil. Ik heb niet de cijfers, maar mijn gevoel zegt dat de rek uit de online vacature markt is. De enorme groei is uit de markt (ook zonder crisis). De monster vacaturebank is dus een cashcow, dat geld moet ergens heen. Horizontale diversificatie is dan geen gekke optie. Ik vermoed dat ze hun bereik als vacaturebank willen gebruiken in andere search activiteiten. Wij kennen ze als verkoper van vacatures, maar de consumer kent ze als een searchengine voor vacatures. Waarom dan niet die naam of marketingkennis bij consumenten gebruiken voor andere activiteiten?