Bas van de Haterd start (iets verlaat) met een beknopt overzicht van de resultaten van Digitaal-Werven 2008. Er zijn ruim 350 websites onderzocht voor deze editie. Ongeveer 75% scoorde een onvoldoende. In 2007 was het nog 50%. Vijf organisaties scoorde hoger dan een 7 (vorig jaar geen). Zestien procent heeft helemaal niet gereageerd (vorig jaar 50%). Wat kunnen deze bedrijven verbeteren?
Even iets van sfeerimpressie. De zaal is nieuw. Heel erg nieuw. De laatste hand werd vanmiddag nog aan de deuren, electriciteit en catering gelegd. Ik zie weinig laptops. Ik ruik wel wat schaamteloze zelfpromotie. Bas van de Haterd maakt namelijk uitgebreid reclame voor Recruitment Charity (u ziet het goed, geen link, ik doe hier niet aan mee!).
De websites zijn getest op toegankelijkheid, gebruiksgemak, vacatures, sfeer en cultuur, arbeisvoorwaarden, innovatieve zaken, personalisatie, design, auto-reply, etc.
350 sites zijn onderzocht, 20 sites vielen af omdat ze niet in meerdere browsers bereikbaar was. Ongeveer 80 websites waren helaas ‘vacatureloos’. Tsja, daar valt weinig aan te onderzoeken… 257 zijn uiteindelijk volledig beoordeeld door Harry en Chris. Onder alias uiteraard. Die voor volgend jaar nog moeten worden aangepast (suggesties naar mij).
Dit jaar zijn er bedrijven onderzocht (ook middelgrote bedrijven)en die hebben het niveau doen dalen. Al hebben die bedrijven tussen haakjes hun sollicitatie-procedure op orde. Digitaal-Werven heeft wel veel meer reacties gekregen.
“Het verbeteren van de sollicitatie-ervaring hoeft niet veel te kosten. Denk gewoon goed na over wat je op de site zet en waar.”
Bas van de Haterd, afsluitend.