De kredietcrisis slaat toe (ofzo)

Zojuist kreeg ik een prachtige mail, welke ik verder zal anonimiseren gezien de enorme juridische disclamers die erin staan. De mail is van één van de grote accountancy kantoren en aan de reacties in de mail te zien inmiddels half Nederland rond gegaan. In ieder geval bij alle concurrenten en veel aanverwante sectoren zoals advocaten kantoren.

Beste allen,

Zoals jullie weten, vraagt de kredietcrisis zijn offers. Ook wij moet op de kosten gaan letten, dus ook wij zijn verzocht te minderen.

Het beschikbare budget voor uitjes, zoals het kerstdiner wordt hierdoor helaas beperkter dan vorig jaar.

Aangezien wij veel waarde hechten aan deze jaarlijkse traditie, hebben we toch besloten het kerstdiner voortgang te laten vinden, zij het in een afgeslankte vorm.

Traditioneel is de drank een belangrijke kostenpost. Wij denken nog na over de volgende alternatieven.

1. We beperken het aantal drankjes tot 2 drankjes bij het eten en borrelen hier op kantoor bij de reguliere vrijdagmiddagborrel; of
2. De extra drankjes worden betaald uit ieders maandelijkse onkostenvergoeding. In dit geval zullen de kosten hoofdelijk gedeeld worden en verrekend worden met het loon van december.

Aangezien de drank zeker de gezelligheid niet bepaald, denken wij dat de voorgestelde oplossingen de gezelligheid van ons kerstdiner niet zullen beïnvloeden.

Graag verneem ik van iedereen de voorkeur, zodat we een en ander in orde kunnen maken.

Wij hopen dat het desondanks toch nog een zalig feest wordt!

Met vriendelijke kerstgroet,

namens de kerstdinercommissie 2008

Jawel, de drank bij de kerstborrel is te duur geworden voor dit mega kantoor met duizenden medewerkers. Dit aldus één van de partners van dit kantoor. De reacties die erbij in de mail zijn spreken boekdelen:

Tsjonge jonge jonge… Dit is toch te genant voor woorden!

Wat een kruideniers.

de genereuze kerstboodschap van ….

Een goede (kostbare) marketing/arbeidsmarkt campagne wordt hiermee de grond in gestampt.

De schade is weer gedaan. De mail is bij elke concurrent rond gegaan zo te zien, alle accountants, advocaten, juristen, fiscalisten, etc hebben er straks wel van gehoord. Dus op een paar duizend euro nu te besparen zal straks weer een paar ton uitgetrokken moeten worden om het imago te verbeteren.

Geef een reactie

1 Comment
  • Chris Stapper
    says:

    Hmm dat had inderdaad handiger aangepakt kunnen worden. Je kunt ook gewoon vooraf borrelen, flink inslaan in de supermarkt. En dan drinken mensen tijdens het eten minder. Dan hoef je alleen een gezellige borrel vooraf te communiceren en voorkom je de voorspelbare reacties: dat mensen het jammer vinden.

    Uiteraard is het heel begrijpelijk dat een bedrijf wil bezuinigen. En op zich ook prettig dat het personeel daarin wordt betrokken. Maar vanuit het imago perspectief lijkt me dat je je werknemers er niet in moet betrekken door ze mogelijk in de kosten te betrekken.