Tijdens het Digitaal-Werven event gaf Maurits van Eeghen (Traffic4U) een zeer fraaie primer over het belang van search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA) voor de werving van personeel.
Nou ben ik een gelover in SEO en al geruime tijd klant van Traffic4U. Tenslotte leek het me een goed idee om RecruitmentMatters vanuit SEO perspectief optimaal in te richten.
Traffic4U heeft daarvoor een groot aantal adviezen gegeven, waarvan ik de meeste opgevolgd heb. De resterende adviezen had ik natuurlijk ook moeten doen, maar daar ontbrak de tijd voor.
En aangezien ik na de live gang van RecruitmentLab deze weblog eens fundamenteel onder handen wil nemen heb ik die adviezen maar even gearchiveerd. Onder het kopje: Volgende release. Waarover later vast nog veel meer…
SEA? Niets voor mij
Voor mij is uitsluitend SEO van belang. Allereerst omdat ik een hekel heb aan advertenties. En dus helemaal niets met SEA heb. Het zal ongetwijfeld werken, maar ik streef naar een wereld zonder getoeter.
Ik heb overigens een korte periode lopen rotzooien met Google Adwords dankzij een tegoedbon van EUR 50. En dat heeft me nogmaals gesterkt in de zinloosheid van SEA. Volstrekt ongekwalificeerd bezoek. Weg ermee!
SEO? Meer dan voldoende
Maar met alleen SEO kan je een heel eind komen. Zoals ook blijkt uit onderstaand voorbeeld van een paar trefwoorden (of combinaties van trefwoorden) waarmee RecruitmentMatters prettig scoort bij een drietal zoekmachines:
Dit zijn de posities die RecruitmentMatters op basis van de trefwoorden in de organische resultaten inneemt. De kleine rode of groene cijfertjes geven de verandering van die positie aan ten opzichte van vorige maand.
En dat is bepaald niet slecht!
Als ik voor recruitment innovatie binnen Google zoek krijg ik het volgende resultaat:
Daar krijg ik een warm gevoel van. Daar staat RecruitmentMatters. Direct onder gesponsorde resultaten; en inderdaad op de 1e plaats van de organische resultaten.
Dit heeft natuurlijk niet alleen maar met SEO te maken; maar ook met een regelmatige stroom artikelen over dit onderwerp. Tenslotte kan een site die optimaal is ingericht voor SEO maar geen (verse) content heeft nooit bovenaan komen te staan.
Maar aan de andere kant; een site met veel verse content komt niet automatisch bovenaan in de organische resultaten.
Oftewel, SEO werkt, maar niet in isolement. En SEA kan wat mij betreft gestolen worden. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik daarin bevooroordeeld ben.
Marc Drees
says:@Maurits:
Graag gedaan, maar geen dank.
Het werkt namelijk! En daar gaat het toch allemaal om.
Maurits van Eeghen
says:@Marc: Dank je wel :-). De kracht van blogs is inmiddels wel algemeen bekend maar nog niet zo sterk omarmt in de recruitment wereld. Jammer, want met name “niche-spelers” zouden geweldig kunnen profiteren van de kracht van een blog. Wat is er nou een betere methode om een zeer specifieke groep aan je te binden dan het bouwen van een communitity waar deze doelgroep graag komt?
Marc Drees
says:@Ruben:
Hij is fijn … 😉
Ruben @ Freep
says:Zag recruitmentmatters laatste ook op de eerste pagina op de term recruitment staan. Erg netjes, bovenaan staat overigens YER, daar begrijp ik niets van, die lui hebben niets met recruitment te maken 😉