Tenminste, dat blijkt uit de resultaten van een online enquete; uitgevoerd door Stepstone in acht Europese landen. En natuurlijk ben ik vooral geïnteresseerd in de resultaten van ons landje.
Respondenten konden kiezen uit vier mogelijkheden om te solliciteren:
- Via de post
- Via e-mail
- Via een webformulier
- Via de telefoon
En dat leverde voor Nederland het volgende resultaat op:
Nou moeten we wel enige voorzichtigheid betrachten met deze cijfers. Tenslotte is het resultaat afkomstig van een online enquete. Waardoor het aannemelijk is te veronderstellen dat de mogelijkheden Post en Telefoon wel eens onvertegenwoordigd kunnen zijn.
Voor de online sollicitatiemogelijkheden zal de verhouding in ieder geval wel kloppen. En dat geeft aan dat e-mail bijna drie keer populairder is dan een webformulier.
De vraag is natuurlijk of dat nou komt door de vaak ellendige webformulieren, of dat e-mail gewoon de makkelijkste manier is om informatie te verzenden; ongeacht het onderwerp. Het zal wel een combinatie van beide factoren zijn…
Overigens is aardig om te zien dat in Duitsland tradities blijkbaar nog in ere worden gehouden; 22% van de respondenten gaf aan het liefst per brief te solliciteren… Dat percentage zal in het echt dus nog hoger liggen!
Minstens zo opvallend zijn de uitkomsten voor Frankrijk. Hier blijken 78% van de mensen een voorkeur voor e-mail te hebben, en slechts 4% een voorkeur voor een sollicitatie per brief. Dat had ik echt niet verwacht. Frankrijk als het meest vooruitstrevende land…
Marc Drees
says:@Marina:
Ik denk dat er nog een aardige hoeveelheid mensen zijn die de post als een betrouwbaarder bezorger zullen zien voor belangrijke onderwerpen; zoals een sollicitatie.
Dat lijkt misschien oubollig, maar ik denk niet dat de afzender het zo ziet. Die wil vooral geen risico lopen dat zijn/haar sollicitatie niet is aangekomen.
Bas van de Haterd
says:@Marina: dank je voor de input. Welke branche zit je? Ik weet dat het daar ook heel erg tussen verschilt. Ik hoorde laatst een IT bedrijf dat voor het eerst in 10 jaar een brief had gekregen (ingelijst uiteraard, hangt nu op kantoor van de HR manager).
Maar het komt ook overeen met de cijfers van Reed van vorig jaar. Uiteraard hebben kanalen en doelgroepen zeker invloed.
Marina
says:Bijna alle sollicitaties die ik (corporate recruiter) ontvang komen via e-mail binnen. Dat zijn er ca. 500 per jaar. In onze advertenties (zowel online als de incidentele print) vragen wij dan ook wel om te reageren via e-mail. Ongeveer elke maand ontvang ik toch ook 1 à 2 sollicitaties per brief. Deze cijfers kunnen dan ook best wel representatief zijn. Via de post reageren op sollicitaties of op personeelsadvertenties doet toch wat oud-bollig aan (en dan ben ik niet eens van de Y-generatie)
Marc Drees
says:@Bas:
Deze cijfers ‘voelen’ weliswaar logisch aan, maar we moeten wel voorzichtig zijn. Tenslotte is het kanaal waarlangs de cijfers zijn bepaald in zekere mate van invloed op de uitkomst. Helaas is de omvang niet zomaar vast te stellen.
Bas van de Haterd
says:Altijd goed dit soort cijfers te hebben, bevestigend van wat we eigenlijk al weten natuurlijk maar toch.