Favoriete werkgevers: Vodafone

Beker plaats 48 Vodafone is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 48 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.

De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.

En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.

De homepage
Geen link naar een wervingssite op de homepage van Vodafone! Een serieus minpunt voor een populaire werkgever:

Vodafone HomepageVerstopt achter het navigatie-item Over Vodafone is de bewuste link te vinden: Werken bij Vodafone. Klik:

wervingssite

Daar is dan de wervingssite van Vodafone. Met aan de linkerkant een aantal opties:Waarom Vodafone, Onze organisatie, Vacatures, Young Talent Program en Alles over solliciteren.

Deze opties worden het midden nog eens herhaald door met de navigatiepijltjes heen en weer te gaan. Er komen hier trouwens twee extra opties tevoorschijn: Hallo Amsterdam en Hallo Maastricht. Elk een soort eigen actiesite.

Aan de rechterkant staan een tweetal items: Top 5 vacatures in Son (?) en een zelfstest: Hoe goed pas jij bij Vodafone? Bij die top 5 vacatures is overigens wat vreemds aan de hand. Want het zijn er nooit meer dan 4…

Een zelftest. Hoera?
Nou eerst maar eens een testje doen natuurlijk! Met de nogal bizarre naam Doe snel de VF Me test… En hopla, ik ben plotsklaps verdwenen van de Vodafone site en ben bij xprimi.com aanbeland. WTF? Dat had Vodafone wel even kunnen melden.

Logotype Xprimi

En daar moet ik ook nog eens allerlei persoonsgegevens opgeven, wil ik uberhaupt de test kunnen doen. En dan beginnen de vragen; waarvan ik voor de eerste vraag elke stap laat zien:

image En natuurlijk voor de Mercedes gekozen. What else:

imageKunnen ze niet spellen bij dat Xprimi? Photo?? En hoe moeilijk ik het vond? Helemaal niet moeilijk:

image Oke, ook nog eens bevestigen. Goeiedag…:image Mijn hemel! Min gevoel bij deze ‘photo’ omschrijven? Wat een ongelofelijke onzin…:

image

En nog even een tag cloudje beklikken. Eindelijk, eindelijk naar de volgende vraag. Overigens, na die ene vraag heb ik 6% van de vragen beantwoord… Dit wordt een lange zit.

Na alle vragen te hebben doorlopen krijg ik My Vodafone fit:

image Nou, dat is dan ook weer duidelijk. Maar dat had wel iets sneller gekund. Uitputtend…

Overigens had ik na deze test passende vacatures kunnen krijgen, maar ik had de verkeerde selectie-optie gekozen.

Ook kreeg ik nog een e-mail:

E-mail naar aanleiding van

 

Wat een merkwaardige combinatie van Engels en Nederlands… Daar is nog wel wat te verbeteren.

Informatie
Nou, dat zit wel snor bij Vodafone. Onder de navigatie items Waarom Vodafone, Onze organisatie, Young Talent Proram en Alles over solliciteren is meer dan voldoende informatie te vinden.

Helaas is dat alles zonder enige interactiviteit. Geen persoonlijke verhalen (met uitzondering van twee verhaaltjes bij Young Talent Program) van medewerkers van Vodafone.

Wat weer wel erg goed is; een uitgebreide beschrijving van de verschillende vakgebieden; met aan de rechterkant de top 5/(4) passende vacatures:

Vacatures per vakgebied

Vacatures zoeken
Nou, laat ik maar eens via de actiesite Werken in Maastricht naar een baan zoeken:

Werken in Maastricht 

De navigatie is merkwaardig; want de plaatjes en de navigatie items verwijzen gaan naar andere onderdelen van de actiesite zonder duidelijk pad om terug te keren. Jammer. Overigens zitten hier een een aantal video’s. verborgen

In Firefox willen de verschillende plaatjes ook nogal eens haperen.

Als ik dan maar eens op een functie klik kom ik op onderstaande pagina terecht:

Technologie vacaturesIk wordt  begroet door de CTO met een tekstje; en aan de linkerkant worden een aantal vacatures getoond. Als ik hier op een vacature klik krijg ik de essentie van de functie te zien:

image

Lekker; vooral omdat ik direct de mogelijkheid krijg op te solliciteren of de uitgebreide vacaturetekst te bekijken. Overigens is die uitgebreide sollicitatietekst altijd nog een stuk compacter dan de tekst van dezelfde functie als je gewoon via de homepage van de wervingssite had gezocht:

Vacaturedetails

Context-afhankelijk dus. Heel erg goed!

Nou, laat ik maar eens solliciteren dan:

Sollicitatieformulier

Niet slecht; vooral omdat ook de recruiter voor deze functie persoonlijk wordt genoemd.

En een keurig bedankje voor de sollicitatie:

image

Mooi he! De beleving van het sollicitatieproces is niet anders dan de beleving op de site. Er is geen enkel verschil in beleving; of ik nou informatie zoek, vacatures zoek of solliciteer. Helemaal goed gedaan door Vodafone.

De e-mail
Maar die beleving breekt helaas op het laatste moment; met de ontvangst van de e-mail ter bevestiging van mijn sollicitatie. Wat een absolute puinhoop:

E-mail ter bevestiging van online sollicitatieDeze kwaliteit komt heel dicht bij het absolute nulpunt. Erg jammer dat Vodafone op het laatste moment dat positieve gevoel de nek weet om te draaien.

En wat is de reden van die tweetaligheid? Ik heb in het Nederlands op een Nederlandse vacature gereageerd. Waarom dan Engels? Onbegrijpelijk…

Conclusie
Het is wel heel erg jammer dat Vodafone geen directe werken bij link op haar corporate homepage biedt. Ook onbegrijpelijk voor een werkgever die alleen al op basis van haar imago toekomstige medewerkers naar haar site trekt.

De rest van de site is aantrekkelijk; hoewel het gebrek aan interactiviteit en persoonlijke verhalen wel opvallend is. En dat is weer jammer.

Het einde van het sollicitatieproces is een absoluut drama; de e-mail ter bevestiging is op alle punten onder de maat.

Overigens zal de ervaring voor werkzoekers die spontaan hun weg naar deze site gevonden hebben, bepaald niet tegenvallen. Wat dat betreft komt Vodafone beter in de buurt bij de verplichtingen die een favoriete werkgever met zich meedraagt. Alleen die e-mail…

Geef een antwoord

8 Comments