Crisis zorgt voor een stijging van online?

“history proves that ads follow eyeballs, it just takes time”, is te lezen is een presentatie van Morgan Stanley over webtrends in recessie tijden. En één van de frustraties van online marketeers, de scheven verhoudingen tussen online gebruik en share van de media bestedingen.

Maar er is ‘goed’ nieuws. De veranderingen komen namelijk de komende tijd flink aan zetten. Zo blijkt uit het doorgaans redelijk betrouwbare e-marketeer, waar Ewout over schrijft. Kranten dalen de komende 2 jaar met ruim 3% in media budget, internet stijgt zo’n 3,5%. Opvallend voor mij is dat b.v. custom publishing ook gaat stijgen, ja, ik geloof wel in custimization. Ook zie je dat b.v. cable stijgt, maar broadcast daalt. Een groot verschil in de US. Logisch, want we willen steeds specifiekere informatie, we zijn dat gewend, the long tail noemen we dat ook wel (wie het boek nu nog niet gelezen heeft: DOEN). We willen namelijk onze informatie, op maat, als het ons uit komt.

Emerce meldt vervolgens dat Zenith Optimedia (geen kleine jongen) de cijfers heeft moeten bijstellen:

De mediabestedingen in 2009 vertonen wereldwijd niet de in oktober voorspelde groei van 4 procent, maar een daling van 0,2 procent. Dat is een grote, onverwachte bijstelling van dit cijfer ten opzichte van twee maanden geleden.

Maar… Alleen internet wint. Aldus Emerce over de cijfers van deze media inkoper.

En wat krijg je dan? Heel veel partijen die zonder al te veel kennis van zaken er toch graag in willen springen. Doe mij maar een viral, hoor je dan zeggen. Nou, daarvoor is er nu dus de guerilla generator. Een instant viral creatie proces. Helemaal op maat gemaakt.

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Precies Paul, ik denk dat een crisis het proces goed kan versnellen. Want inderdaad wil je het nu meetbaar hebben, maar ook ga je als eerste op de grote kosten letten. Advertentie van 7.000 euro in de krant? Of 1 euro per click op adwords?

    Het is alleen jammer dat nog heel veel partijen niet klaar zijn voor de conversie. Dat ze daar dan weer door slechte landingpages veel op verliezen.

  • paul van oosterhout
    says:

    goed artikel bas! ik heb persoonlijk ook de verwachting dat de trend naar online marketing ( die er toch al in zit) door de slechtere economie alleen meer versterkt kan worden ( relatief gezien dan zeg maar tov de rest van de marketing). Waarom? Als je dan toch marketingbudget besteed: Dan liever aan iets concreets meetbaars. Bovendien zijn er met minder bestedingen ook gewoon erg goede resultaten te behalen  ( met goede creatieve online marketeers). Een advertentie in print is bijvoorbeeld vaak al even duur als minimaal een maand goed adwords budget….