Jawel, een personal brand kan door werkgevers als bedreigend worden gezien. Althans, dat is de boodschap die uit een recente posting van Jeremiah Owyang spreekt.
Interessant leesvoer wat mij inspireerde tot een mentale exercitie waarin ik mezelf verplaats in de huid van een werknemer met een Linkedin profiel.
Een volstrekt hypothetisch scenario
Laten we eens uitgaan van de volgende, volstrekt hypothetische situatie:
Ik heb net een nieuwe baan gevonden. Tijdens het sollicitatieproces is mijn Linkedin profiel door de recruiter van mijn nieuwe werkgever bezocht.
Maar vreemd genoeg krijg ik na drie maanden van mijn directeur de opmerking waarom ik de optie Career opportunities in niet heb uitgezet op mijn Linkedin profiel:
Pardon?
Jawel, de directeur ‘verzocht’ mij feitelijk om die optie uit te zetten.
Ik voel allerlei impliciete vervolgvragen natuurlijk al aankomen:
- Ben je nog steeds in de markt?
- Heb je het hier niet naar je zin?
- Wil je weg?
Maar de fundamentele vraag is er één die ik aan mijn directeur moet stellen:
Waarom heb je er een probleem mee dat ik deze optie aan heb staan?
Tot hier deze volstrekt hypothetische situatie.
Personal branding: Bedreigend?
Er zijn al voldoende verhalen bekend van werknemers die zijn ontslagen omdat ze via een of ander sociaal medium ongewenste mededelingen over hun bedrijf hadden gedaan.
Maar dat een persoonlijk profiel op een sociaal netwerk als ongewenst wordt gezien is weer een heel ander verhaal. En wijzigt blijkbaar de verhouding tussen werknemer en werkgever op een, vanuit het perspectief van de werkgever, onwenselijke manier.
Tenslotte ben je als persoon op ieder gewenst moment benaderbaar door elke andere werkgever. Voor de huidige werkgever is dat natuurlijk niet optimaal.
Maar het is een ander verhaal als een werkgever een bezwaar maakt tegen een persoonlijk profiel van een werknemer. En hoewel de vraag onrechtmatig is, kan de morele druk een werknemer ertoe doen besluiten om zijn/haar profiel te verwijderen.
Ik ben natuurlijk ontzettend benieuwd naar meningen en verhalen. Over personal branding en de impact op de relatie tussen werkgever en werknemer.
Chris Stapper
says:Een brand staat voor mij een beetje los van een LinkedIn profiel. Een brand is hoe je je positioneert (op sites als LI). Zijn het in dit geval niet meer de sociale netwerken waar de werkgever bang voor is?
Goed, toegegeven, een brand maakt dat je voor een bepaalde doelgroep interessant bent. Misschien heeft de werkgever zo de werknemer gevonden. Dat kan een nadeel zijn, het laat vooral zien dat je als werkgever iemand het beste op een positieve manier kunt motiveren om bij je te blijven, dus door het voor hem (en jou) zo leuk en interessant mogelijk te maken.
Een benadering waarbij je hem dingen ontzegt lijkt me averechts werken, als iemand met een goede brand weg wil, vindt hij vanzelf iets anders.
Meer mijn idee dan een ervaring.