Crisis als sluipmoordenaar?

Is de crisis een sluipmoordenaar? Voor de bouw wel aldus TNO. Het zou wel eens heel slecht kunnen gaan. Heijmans nam al een voorschot met meer ontslagen. Maar hoor je dan ook, er was daar al meer mis, er werd verlies geleden door foute calculaties. En ook het grootste transportbedrijf van Nederland, VOS logistics, heeft het zwaar. Maar… ze komen niet in aanmerking voor werktijdverkorting. In andere woorden, het is niet zo erg dat ze twee maanden al 30% omzet hebben zien wegvallen.

Dus is de crisis de sluipmoordenaar? Of legt hij enkel reeds bestaande probleembedrijven bloot? Want de transport en logistiek is natuurlijk al jaren een branche waar heel weinig verdiend wordt, de concurrentie moordend is en gemiddeld een negatief rendement wordt gehaald. Dus is het de crisis, of is het iets anders dat nu door de crisis versneld wordt?

Natuurlijk zit er een negatief effect in. Immers, als het aantal failliesementen stijgt zoals men nu verwacht, zal de afschrijving op debiteuren ook stijgen en dus komen ook goede bedrijven in de problemen. Dus het zal niet alleen maar de slechte partijen zijn die omvallen, echter is het maar de vraag hoeveel problemen deze crisis echt veroorzaakt en hoeveel er al sluimerend waren.

Geef een reactie