Bedrijfjes die web-to-print applicaties maken groeien onstuimig, crisis of geen crisis. Behang, sportschoennen, plafonds, alles is te personificeren, vooral bij de Hema. De Hema jubelt over de creativiteit van haar klanten. Die volgens mij heel erg afwezig is. Het is nietemin een interessante ontwikkeling, deze user generated commerce.
Sinds de zomer kunnen klanten van de Hema hun eigen behang ontwerpen en tegen een zeer redelijke prijs laten produceren. Traditiegetrouw zijn het vooral foto’s van kinderen en familieaangelegenheden die worden gedrukt.
Albumprinter, dat (in samenwerking met Hema, die blijbaar bovenop de trend zit) fotoboeken, fotorijke agenda’s en kalenders drukt, die klanten zelf vormgeven, werd vorige maand uitgeroepen tot snelst groeiende technologiebedrijf van Nederland: een groei van 22.000 procent in vijf jaar.
En woongigant IKEA organiseerde onlangs de wedstrijd ‘iedereen=designer’, waarbij bedenkers van de mooiste interieurs cadeaubonnen kregen. Het was vooral schuiven met meubels, maar ontegenzeggelijk waanzinnig populair.
Echt, het is dat ik tegen plafondtegels, kalenders en behang ben. En dat ik nog steeds het liefste mijn eigen fotoalbums in elkaar plak. Zonder themaatjes of kadertjes. Anders was dit ook een trend voor mijn geweest. Echt.