Gedwongen tot ingrijpen, ondanks recordwinst?

De crisis ‘dwingt’ DSM tot ingrijpen, zo kopt tenminste nu.nl. DSM gaat wereldwijd 1.000 mensen ontslaan, 5% van het personeelsbestand. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. Maar, er zijn een aantal zaken die ik totaal niet begrijp. Laat ik ze even op een rijtje zetten:

De herstructurering kost 50 miljoen euro. Voor het ontslaan van 1.000 mensen dus, dat is 50.000 euro per persoon. Klinkt inderdaad dat het iets goedkoper is dan ze een jaar in dienst houden. Hoewel, veel hiervan zullen in goedkopere landen dan Nederland gevestigd zijn, maar daar zullen de excellente managers van DSM vast al rekening mee gehouden hebben.

DSM verwacht met de banenreductie vanaf 2010 jaarlijks 100 miljoen euro te besparen.

Vanaf 2010, is dat begin 2010? Meestal niet. Maar in 2010 is de kans groot dat de economie weer gaat aantrekken en men dus die mensen weer nodig heeft. Met dit tijdspad kan ik het niet begrijpen, tenzij DSM een zware depressie verwacht (waar het aan meewerkt door nu mensen te ontslaan natuurlijk).

Het bedrijf rekent nu op een resultaat voor bijzondere posten van ruim 900 miljoen euro, wat nog altijd een record is voor DSM.

Nu is het helemaal spannend. We verwachten een RECORDWINST en dus moeten we ingrijpen. We zijn gedwongen in te grijpen, want er is een crisis. Ja, er is een echte zware crisis, dus we maken een recordwinst.

Nog geen twee maanden terug gaf DSM een prognose af van rond de 1 miljard euro. Eerder dit jaar verhoogde het Heerlense concern tot twee keer toe de winstverwachting.

Ah, dus we verhogen de verwachtingen, doen dat nog een keer, nu moeten we weer terug naar een niveau dat iets lager ligt, maar nog steeds op een niveau hoger dan ooit zit en dan moeten we ingrijpen?

Ik kan niet anders dan er schande van spreken. Een typisch voorbeeld van management by excel, winst en bonus van de CEO boven alles en meedoen om mensen vooral de crisis aan te praten. En ik betwijfel ten zeerste in hoeverre het een positief financieel effect heeft, want laten we eerlijk zijn, als we in 2010 weer beter gaan heeft het alleen maar geld gekost! Nog even afgezien van het stukje employer brand.

Geef een reactie