VoiceScreener: telefonische interviews geautomatiseerd

Logotype VoiceScreener Een paar weken geleden struikelde ik op Cheezhead over een advertorial van aparte site: VoiceScreener. Ik heb er toen even naar gekeken en een tijdje op zitten te broeden.

Ik kon de service die VoiceScreener biedt namelijk niet beoordelen, en dat vond ik bepaald niet prettig. Maar het is toch wel zo’n aparte service dat ik er toch maar een posting aan besteed.

De homepage
VoiceScreener houdt niet van kleine beloftes:

Homepage VoiceScreener

Jawel, slapend rijk. Natuurlijk. Maar hoe dan wel?

De service
Nou, dat is best een aardig verhaal. Want VoiceScreener biedt een Software as a Service (SaaS) oplossing waarmee je als recruiter een aantal vragen kan inspreken; en die vragen kunnen gecombineerd worden tot een telefonisch interview; dat vervolgens aan werkzoekers kan worden aangeboden.

Zo’n telefonisch interview kan overigens worden vooraf gegaan door een aantal killer questions die een recruiter eveneens via VoiceScreener kan invoeren.

Het hele proces kan door een werkzoeker worden gestart door op een knop Interview now te klikken bij een online vacature. En als de kandidaat door de killer questions heen is gekomen wordt hij/zij vervolgens door VoiceScreener gebeld voor het telefonische interview.

De antwoorden worden opgeslagen en zijn nu dus beschikbaar voor de recruiter. Die vervolgens de kandidaat kan beoordelen maar ook collega’s kan uitnodigen en hen de kandidaat te laten beoordelen.

VoiceScreener biedt dus ook nog eens de nodige workflow rondom het telefonische interview.

Daarnaast kan je ook kandidaten via e-mail uitnodigen voor een telefonisch interview; waarbij de kandidaten een specifieke URL link via VoiceScreener toegestuurd krijgen.

Al met al een potentieel interessante service die ik zeker eens in detail zal testen zou gauw als er ook internationale telefoonnummers worden toegelaten. Want helaas nu nog niet het geval is…

Geef een reactie

8 Comments
  • Alex den Haan
    says:

    A synchroon contact met potentiele kandidaten via moderne techniek… Klinkt mij bekend in de oren! Zou ook leuk zijn met beeld erbij, wie heeft er tegenwoordig immers geen webcam? Laat dat nou net enige tijd geleden in de markt gezet zijn… Nog wel door een innovatie Nederlanders! Clooks is druk bezig om hun Preview applicatie (ook SaaS) in de markt te zetten.

    Full disclosure: AcademicTransfer en Clooks gaan een samenwerking aan zodat de Nederlandse universiteiten het wervingsproces van internationaal wetenschappelijk top talent kunnen vereenvoudigen/versnellen

    En oh ja test of demo , dat kan Roland van Houtert vast wel voor je regelen

  • Leon Willemsens
    says:

    @Bas

    Via de abri werd een shortcode gecommuniceerd. Als je dan vervolgens “leuke klanten” o.i.d. sms-te, werd je direct teruggebeld door een mevrouwenstem uit een computer. “Leuk dat je hebt gereageerd op de functie van buschauffeur. Heb je al een groot rijbewijs? Toets 1 voor ja, toets 2 voor nee.” Enzovoorts. Uiteindelijk ging het volgens mij best ver door met opleidingen, salaris, werktijden, etc. Ik viel helaas niet in de doelgroep, dus ik ben nooit door een recruiter teruggebeld :-). Maar ik heb de herhaling een tijdje geleden weer zien hangen. Ik neem dus aan het dat een succes was.

  • Leon
    says:

    Heren,

    Voor echte innovaties hoef je grote plas niet over. Het GVB in Amsterdam heeft dit ruim twee jaar geleden al toegepast met abri’s + shortcode sms. Werkt volgens mij als een trein 🙂

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Volgens mij heb je het niet helemaal (of helemaal niet) begrepen.

    Telefonische interviews zijn meer dan gebruikelijk (in de VS) en er is hier sprake van een automatisering van een deel van het recruitment proces met een bijbehorende versnelling van de eerste fase. Dit is het tegenovergestelde van jouw groen-gele menu.

    Het is zeker niet persoonlijk; maar in een situatie waar het aantal kandidaten wel eens erg groot kan zijn is dit een efficiency tool. En die situatie is op dit moment wel aan de orde in de VS.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Klinkt als een waardeloze innovatie die geheel uitgedacht is vanuit de optiek van de organisaties en het hele menselijke aspect weer weg laat. Als ik me ergens groen en geel aan erger is het wel dat als ik bel ik eerst menu’tjes en zo door moet. Dit is nog een factor 10 erger!

    Als een recruiter niet eens zijn telefoon op kan pakken (zoals IG onderzoek uit wees), moeten we het dan maar automatiseren?