Gaat er nu meer op blogs gereageerd worden?

Logotype Intel Zowel Frankwatching als Personeelslog hebben er al melding van gemaakt; Intel heeft haar Social Media Guidelines online gezet. Waardoor iedereen kan zien welke regels Intel oplegt aan haar medewerkers bij het gebruik van sociale media.

Overigens gaat het hierbij om het gebruik van sociale media in hun hoedanigheid als Intel medewerker en niet als prive persoon. En in dat eerste geval moeten ze ook nog even de Intel Code of Conduct (22 pagina’s) and the Intel Privacy Policy uit het hoofd kennen.

Bega je een misstap, dan zijn dit de consequenties:

We expect all who participate in social media on behalf of Intel to be trained understand and follow these guidelines, failure to do so could put your future participation at risk.

In andere woorden: ontslag. En dat gaat nogal makkelijk in Amerika.

Hoewel Intel hun medewerkers uitnodigt tot participatie in sociale media krijgen ze op deze manier wel heel erg veel kaders mee om rekening mee te houden. Bepaald geen motivatie tot participatie.

De richtlijnen zelf zijn overigens uitstekend; en het zou prachtig zijn als meer bedrijven deze overnemen en tegelijkertijd hun medewerkers uitnodigen deel te nemen in de online discussie.

En dat is tegelijk een uitnodiging aan alle medewerkers van bedrijven om inderdaad deel te nemen aan discussies over jouw bedrijf. Zoals hier op RecruitmentMatters!

Om dat nog wat eenvoudiger te maken heb ik hieronder een vertaling van de belangrijkste richtlijnen, zoals beschreven door Joery Bruijntjes in bovengenoemd artikel op Frankwatching overgenomen. Misschien dat jouw werkgever deze ook wil adopteren?

Wees transparant
Gebruik je echte naam en geen alias wanneer je berichten achterlaat. Identificeer je als medewerker van Intel en maak duidelijk wat je rol in het grotere verhaal is. Té transparant is ook niet goed, dus zorg dat je toestemming hebt wanneer het gaat over gevoelige zaken, voldoe aan de richtlijnen voor commerciële communicatie en probeer je persoonlijke privacy waar nodig te waarborgen.

Schrijf vanuit expertise
Zorg dat je expertise hebt over de onderwerpen waar je over schrijft, en schrijf vanuit de eerste persoonsvorm. Gebruik wanneer je materiaal buiten Intel-omgevingen publiceert een disclaimer die duidelijk stelt dat het je eigen postings zijn en dat de informatie niet noodzakelijk overeenstemt met de zienswijze, mening, het beleid of de strategieën van intel. Het is belangrijk om waarde toe te voegen aan conversaties, dat kun je met name vanuit je eigen expertise doen.

Wees persoonlijk
Spreek je lezers aan zoals je dat ook in een professionele situatie tegen echte personen zou doen. Met andere woorden, probeer stijf taalgebruik of jargon te vermijden. Maar breng vooral je eigen persoonlijkheid in en schrijf hoe je er zelf over denkt. Je kunt de conversatie ook verbreden door andere auteurs over dit onderwerp te citeren of je content gemakkelijk deelbaar te maken.

Wees een Leider
De scheidingslijn tussen een gezond debat en een flamewar is soms flinterdun. Praat daarom niet denigrerend over Intel of haar concurrenten, en nodig je lezers vooral uit om een situatie vanuit meerdere gezichtspunten te benaderen. Benader gevoelige onderwerpen zoals politiek met gepaste behoedzaamheid.

Geef je fouten toe
Heb je een fout gemaakt? Wees dan eerlijk en geef het toe. Wanneer je er voor kiest om je eerdere posting aan te passen, doe dit dan zo snel mogelijk en vermeld dat je de posting hebt aangepast.

Geef een reactie

4 Comments
  • Kristof Sehmke
    says:

    Intel motiveert haar medewerkers om actief deel te nemen aan de sociale media.  Het spreekt voor zich dat wie in de hoedanigheid van Intel medewerker blogt, zich aan enkele richtlijnen dient te houden – tenslotte spreekt de blogger op dat moment ook namens Intel. Dat zulke richtlijnen bestaan is niet demotiverend – integendeel, het verschaft een kader waarbinnen de blogger zich vrij en in vertrouwen kan bewegen. Het niet naleven van deze regels hoeft niet tot ontslag te leiden – zoals wat ongelukkig wordt aangegeven in dit artikel. Wie zich niet aan de regels wil houden, kan wel zijn toekomstig recht op bloggen namens Intel (“future participation”) verliezen.

    Kristof Sehmke
    woordvoerder Intel

  • Chris Stapper
    says:

    Goede richtlijnen inderdaad. Ik hoop dat ze zo meer op blogs gereageerd kan worden. Discussie is juist een belangrijk deel van het bloggen – zo maak je echt iets los. Helaas wordt er toch echt weinig gereageerd.

    Ik zou bijvoorbeeld wel eens van Totaljobs/monsterboard willen horen in een kritisch artikel over genoemd bedrijf. Wellicht zijn er hele goede redenen dat iets zo of zo is.

    Richtlijnen ga ik meteen even helemaal lezen.