Een goede introductie werkt.

Vriend F. werd na zijn eerste werkdag (of nacht) al moederziel alleen achter gelaten in het hotel waar hij werkt als nachtreceptionist. Ik geef het nog een week of twee (voordat hij ontslag neemt).

Droevig hoe sommige bedrijven nieuwe medewerkers een degelijke inwerking onthouden.Volgens publicist Toine Al snijden bedrijven zich in de vingers als ze hun nieuwe medewerkers zonder begeleiding in het diepe gooien. Hij schreef er een boek over: ‘De introductiegids’.

“In de eerste paar maanden hebben ze het bedrijfsleven bijna een half miljard euro gekost aan salaris, nog los van huisvesting en andere kosten, dat geld is grotendeels weggegooid, want een nieuwe medewerker gaat over het algemeen pas na een een half jaar iets opleveren.” Aldus Toine Al in de nrc.next van 10 december. Dat verklaart zijn introductie-hervormings-woede.

Een toegangspasje, eigen computer en e-mailadres zijn allemaal leuk en aardig. Maar wat zijn nu de drijfveren van de organisatie? Hoe worden de zaken hier geregeld? Alleen als nieuwe werknemers uitgebreid worden ondergedompeld in die cultuur kun je nieuwe werknemers aan je binden. Een mening die ik deel met meneer Al.

Geef een reactie