Een ravijn voorkomt succesvol inzetten van IT

photographic_filtersSinds het b egin van mijn werkzame leven heb ik altijd op de scheidslijn tussen IT en business geopereerd. Nou is dat niet helemaal waar, want in de eerste 2 – 3 jaar was ik een echte IT-er; hoewel ik nu het etiket cobol krasser zou hebben gekregen.

Maar de regelmaat waarmee ik aan de verschillende kanten van die scheidslijn heb geacteerd, heeft me een redelijk inzicht gegeven in de fundamenteel verschillende verwachtingen die business en IT van elkaar hebben.

De business wil oplossingen, IT wil specificaties. De business wil flexibiliteit, IT wil duidelijkheid. De business komt met aanpassingen, IT wil stabiliteit en degelijkheid.

Natuurlijk, dat is een simplificatie. Maar de essentie is een gebrek aan wederzijds inlevingsvermogen of begrip voor elkaars problemen en behoeftes.

Een rapport van Forrester maakt dit pijnlijk duidelijk met onderstaande grafiek:

imageVoor een viertal business drivers is hier het belang (Importance) en de mate waarin IT hierin steun biedt (IT Support) weergegeven. Dit is natuurlijk de blik vanuit de business kant van de zaak.

Maar het geeft aan dat die scheidslijn dus feitelijk een breed en diep ravijn is. Geen onderneming kan zich veroorloven zo’n ravijn te laten bestaan.

Hoe zo’n ravijn kan worden gedempt? Simpel. IT dient de business te leren begrijpen. Zonder diepgaand begrip van wat de business succesvol heeft gemaakt en kan blijven maken heeft IT uitsluitend waarde als efficiencyverbeteraar.

En dat is volstrekt onvoldoende in een tijd dat digitale media voor vrijwel alle bedrijfstakken essentiele kanalen vormen voor hun voortbestaan.

Geef een reactie

7 Comments