Seth Godin onderschrijft een gevoel dat ik de laatste jaren ook al had, maar niet kon onderbouwen. In veel van mijn gesprekken met jongeren merkte ik al dat ze toch echt naar een uitdaging zochten, meer dan geld of een grote naam om voor te werken. Het gaat om charismatisch leiderschap en een doel om naar te streven.
Ik vond dat dit in het klein al werd bewezen door Cyberdigma, met hun summerlab. De actie waardoor Marielle Sijgers recruiter van het jaar is geworden.
Rhinofly haalt ook keer op keer de top talenten in de nieuwe media uit de markt. En spontaan, zoals Frank Meeuwsen laat weten.
En nu zie je dat Obama 300.000 open sollicitaties heeft ontvangen, tegen George W. Bush 44.000 destijds (artikel van Seth).
Jonge talenten zoeken charismatisch leiderschap, een personal brand zogezegd. En een uitdaging in het werk. En het leuke is, deze top talenten bieden zich doorgaans min of meer spontaan aan. Je moet laten weten dat je altijd open staat voor dergelijk talent en vervolgens zorgen dat je zichtbaar bent (niet als bedrijf, maar als mens, als leider) en een uitdaging biedt.
Bas van de Haterd
says:En enkele dagen later pakt ook CNN, net ANP en dus nu.nl het op 🙂
Chris Stapper
says:Ik las het artikel ook vandaag en vond het zeer leuk om te lezen. Een mooie gedachte: dat talentvolle mensen zich meer concentreren op functies waar ze iets (nieuws) kunnen maken. En zich bezighouden met innovatie en MVO.
Wat ik op mijn HBO heb gezien is dat veel mensen als ze van de middelbare school komen nog niet zo op zoek zijn naar uitdaging, maar op het einde van hun opleiding een idee hebben van wat ze willen en zeer bereid zijn daar iets voor te doen. Met als kanttekening dat de middelbare scholieren van toen (waar ik nog bij hoor) een minder ver gevorderd studiehuis hebben meegemaakt. Dus wie weet is de uitstroom van de middelbare scholen nu ook meer bezig met uitdaging.
Fijne ontwikkelingen!