Online referral services in Nederland: de harde cijfers

Vandaag alweer de vierde aflevering naar de stand van zaken in online referral land. Omdat Jobadvisor nog altijd geen teken van leven heeft gegeven, zijn er op dit moment vijf ‘actieve’ online referral partijen: Spotajob, Zubka en Friendhunter, Usersix en Goozup.

En na een maand vol economische malaise zal het er dus ook we niet zo goed voor staan met onze online referral partijen. Of is een no cure – no pay oplossing in deze tijd juist een aantrekkelijk alternatief? We zullen het zo weten!

Logotype Spotajob Spotajob heeft 91 vacatures (was 88) en EUR 178.500 aan bonussen (was 175.000). Het aantal spotters is onbekend. Zowel vacatures als bonussen laten dus een zeer lichte stijging zien.

Logotype Zubka Zubka heeft op dit moment 1.024 vacatures  (was 944). En volgens Bartjes betekent het dus een bonus bedrag van iets meer dan EUR 1 miljoen. En dat is natuurlijk een heel fors bedrag! Overigens laat Zubka dus een behoorlijke groei aan vacatures en bonusbedrag zien. Het aantal connectors is onbekend; vorige maand was dit 307.

Logotype Friendhunter Friendhunter heeft op dit moment 92 vacatures (was 85); 805 netwerkers (was 672) en een bedrag van EUR 96.650 aan bonussen (was 90.400). Een keurige groei op alle fronten dus; gestaag en niet al te traag!

image Goozup heeft op dit moment 15 vacatures (was 16); een onbekend aantal netwerkers en in totaal EUR 17.500 aan bonussen (was 18.500). Da’s dus heel klein..

Logo Usersix Usersix heeft nog steeds dezelfde 2 vacatures; een onbekend aantal netwerkers en hetzelfde bedrag (EUR 11.775) aan bonussen. Er is in een maand tijd dus helemaal niets veranderd bij deze site.

Conclusie?
Er lijkt zich iets van een beeld af te tekenen. Natuurlijk is Zubka de grote jongen in dit gezelschap, maar Friendhunter doet (zij het op ferme afstand) toch aardig mee. Spotajob lijkt stil te staan. Een eventuele invloed van de economische neergang is in ieder geval niet duidelijk.

Goozup en Usersix hebben voor de laatste keer in deze serie gefigureerd. Zij zijn in mijn optiek geen levende online referral diensten.

Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Erwin:
    Of een online referral service uberhaupt kans op succes heeft moet nog worden bewezen. Tenslotte heeft het een nog altijd onbewezen business model.  Tot op heden schijnt H3 er geld mee te verdienen; de overige spelers zullen er naar alle waarschijnlijkheid nog geen rode cent mee hebben verdiend.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Erwin: speeltje van Frankwatching is beetje verkeerde afspiegeling. Frank is eigenaar van Frankwatching en tevens aandeelhouder in Friendhunter, maar het zijn twee aparte bedrijven hoor. Bij Friendhunter zitten nog twee partijen achter.

    @Marc: is het je trouwens opgevallen dat bij Zubka bijna geen vacature van een corporate staat (ik heb er één gezien in 10 pagina’s van 10 vacatures), terwijl friendhunter de meerderheid van eindklanten is? Hele andere insteek zo lijkt het.