Favoriete werkgevers: IBM

Beker 40e plaatsIBM is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 40 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.

De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.

En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.

De homepage
Dat ziet er dus zo uit:

IBM homepage En onder het kopje About IBM (?) staat het: Carrière bij IBM. Daar moet ik dus wezen:

IBM homepage wervingssite

En ik krijg in eerste instantie een internationale wervingssite te zien. Als ik vervolgens aan de linkerkant Nederland selecteer worden de navigatie aan de boven en onderkant in het Nederlands gepresenteerd, maar de centrale content blijft in het Engels. Verwarrend… Bovenin komt heel stiekem Nederland te staan (en de mogelijkhied om een ander land te kiezen, maar dat viel me pas veel later op.

Goed, de centrale content is dus in het Engels. Met een introductievideo (zonder gesproken woord), een onderdeel About IBM en vervolgens Experienced hires, Graduates en Students en de mogelijkheid om een te zoeken naar vacatures.

Overigens is deze homepage van de wervingssite weliswaar fraai en kleurig, maar het is slechts een fraai frontje voor een aanzienlijk minder mediarijk vervolg. Een beetje een vlag op een modderschuit.

Maar laat ik eerst maar eens About IBM gaan verkennen.

Informatie
En dat ziet er dan zo uit:

About IBMDe tekst gaat over de Benelux, dus we zitten in de buurt. En verder is er aan de linkerkant een uitgebreide lijst aan onderwerpen; waarbij het item Why IBM is a great place to work is uitgeklapt. Maar dan valt het nogal tegen; want er is wel de nodige (compacte )tekst te vinden, met hier en daar een plaatje maar toekomstige collega’s zijn er niet te vinden. Alles is buitengewoon corporate speak.

En als ik dan naar de Experienced Professionals toe ga krijg ik een misschien wel exemplarische tweedeling te zien. Dit is namelijk wat IBM mij als experienced professional te bieden heeft:

IBM Experience Professionals - What we offer En dit is wat IBM van mij als experienced professional verwacht:

IBM Experience Professionals - What we look for Is hier soms sprake van een kleine onbalans?

Afijn, zoals ik zei. Vooral tekst en dan van een hoog corporate speak niveau. Bepaald niet aansprekend.

Solliciteren
Als ik dan op de link Current Job Opportunities klik kom ik ineens in een ander wereld terecht:

IBM, solliciteren

En onderaan deze pagina staat de volgende tekst:

You have left the IBM Website. IBM makes no representations regarding any other Website which you may access through this one. Server performance, response times and similar registration activities are solely the responsibility of netMEDIA and not IBM.

Jawel, IBM wil je wel hebben, maar verder wil ze zich daar zo min mogelijk mee bemoeien. Way to go, IBM! Daar krijg ik een warm gevoel van!

Ik zit dus plotseling in een ATS. Die natuurlijk niet weet dat ik Nederland heb geselecteerd op de wervingssite. En dat ik vanuit de Experienced Professional kwam. Dus moet ik dat opnieuw doen. Echt een mensvriendelijk bedrijf dat IBM…

Ik kan overigens geen land selecteren als ik niet eerst een regio selecteer… En de Nederlandse interface van deze ATS zorgt er niet voor dat de tabellen ook Nederlands zijn. Allemaal teveel werk. Laat die sollicitant dat maar zelf uitzoeken.

Als ik eenmaal een zoekresultaat heb, ziet dat er zo uit:

IBM vacaturelijst

Lekker veel vacatures, maar alleen een functienaam,, een locatie en de business groep. Dus ik heb geen idee wat die functie betekent. Dus moet je echt per functie gaan kijken. Lekker efficient…

En als ik terug ga naar het zoekscherm is het zoekscherm ineens een heel stuk kleiner geworden:

IBM ATS zoekscherm 
Wat een zooitje…

Nou, ik ga maar eens voor een functie van Siebel Senior Project Manager. En de functie omschrijving is werkelijk gigantisch (669 woorden…). Onderaan

Opties vacatureHoera, een vacaturemandje! Ik kan vacatures in mijn mandje verzamelen en in één keer op allemaal tegelijk solliciteren. Wat een krankzinnig model.

Overigens biedt IBM hier wel een groot aantal relevantere opties. Zoals vergelijkbare vacatures bekijken.

Nou ik ga maar solliciteren. Klik:

IBM Registratieformulier IBM legt haar sollicitanten wel in de watten… In rode letters wordt ik bedreigd met de verplichting te ondertekenen. WTF? En 2 controlevragen, wat is dit Fort Knox?

En het sollicitatieformulier kent ook zijn weerga niet. Mijn hemel, wat een ellende.

De e-mail
Ja, die kreeg ik ook nog:

IBM: E-mail response op online sollicitatieBrrr….  Ook deze e-mail zit weer vol ellendige fouten. Wat een droefenis…

Conclusie
Een slechte site. Eigenlijk een hele slechte site. Zeker voor een favoriete werkgever. Eentje om zeer snel te vergeten. Want IBM maakt er echt een potje van.

Geef een reactie

1 Comment
  • Chris Stapper
    says:

    Bij bedrijven als IBM snap ik niet dat ze geen brand team hebben zoals EA op de GRC voorstelde. Dat klonk erg interessant.

    De motivatie om het niet te doen is waarschijnlijk dat het nu ook prima gaat. En zo missen ze hoe het nog beter kan gaan. Jammer.

    Waarschijnlijk heeft een naam als IBM zoveel aantrekkingskracht dat ze voorlopig weinig problemen hebben. Ik hoop het voor ze.