Beoordelingsgesprek leidt tot ontslag. Steeds vaker althans.

Bedrijven die door de kredietcrisis de broekriem wel heel strak moeten aantrekken, kiezen er steeds vaker voor om werknemers via beoordelingsgesprekken te ontslaan. Dat zegt Maarten van Gelderen, arbeidsrechtadvocaat en initiatiefnemer van ontslag.nl. Basti Baroncini, noteerde het één en ander op.

Van Gelderen: ‘Ik schat dat ik de afgelopen maanden al enkele tientallen keren verhalen heb gehoord van mensen die het vermoeden hadden dat slecht functioneren niet de enige reden voor het ontslag zou zijn. P&O’ers die ik spreek, bevestigen deze verhalen. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met dit soort verhalen, maar de hoeveelheid ervan heb ik nog nooit meegemaakt.’

Maar wie ontsla je? Degene die als laatste is binnengekomen? Wat nu als juist hij of zij een onmisbare aanwinst is voor het bedrijf? Kantinejuf Jenny, die al jaren trouw gehaktballetjes maakt op woensdag, maar wel aan de trage kant is?

Werknemers die altijd goed hebben gedaan, hebben in principe niet heel veel te vrezen, stelt van Gelderen. Let wel op als je in beoordelingsgespreken een flinke share aan kritiek hebt gekregen. En wanneer je baas je al een week of twee ontwijkt. En je niet meer betrokken wordt bij groepsmail. Doe even extra je best en druk die snor!

Geef een reactie

11 Comments