Favoriete werkgevers: Achmea

Beker 38e plaats Achmea is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 38 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.

De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.

En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.

De homepage
En de homepage van Achmea ziet er zo uit:

Homepage AchmeaDaar staat het. Luid en duidelijk aan de linkerkant: Werken bij Achmea. Als ik daarop klik gebeurt er iets engs. Al die kindertjes worden ineens doormidden gehakt:

 

Achmea: Werken bij AchmeaTsjak. Achmea ontzorgt…

En dit blijkt verder een zinloze tussenpagina, want onderaan staat een link naar de wervingssite. Daar had ik dus wel meteen naar toe willen gaan:

Achmea: Homepage wervingssite

Maar dat ziet er goed uit. Een dynamische opbouw en heel veel blokjes met informatie. Alleen jammer dat ze voor deze fraai uitziende site de favicon zijn vergeten:

Tabblad Achmea wervingssite

Informatie
Aan de linkerkant zijn een zestal Wat doe je? thema’s geplaatst. Als je daarop klikt krijg je meer informatie over dat thema:

Achmea wervingssite: Wat doe je?
Door op een pasfoto te klikken krijg je het verhaal van een medewerker te horen:

Achmea wervingssite: Wat doe je?, 2 Ik kan helaas niet zien hoe lang het verhaal duurt; de video is wel te stoppen.

En dit is de totale hoeveelheid informatie die ik kan vinden op deze werrvingssite:

Navigatiestructuur Achmea

Nou, ik weet niet welke informatie hier nog ontbreekt! Er is echt buitengewoon veel te vinden; en veel van de informatie is ook in hapklare brokken aangeboden.

De rich media ervaring blijft overigens beperkt tot het thema stuk, in de rest van de site zijn wel gezichten te zien, maar die praten niet meer.

Ook de recruiters worden op de site vermeld:

Achmea: Recruiters

Solliciteren
Binnen de wervingssite is ook een zoekfunctie aanwezig:

Achmea: Zoek vacaturesEn heel prettig, een paar relevante, contexct gevoelige calls to action aan de rechterzijde (pastel achtergrond met witte letters… niet echt prettig). Er zitten wel een paar eigenaardigheden in de zoekfunctie. Zo krijg ik niet direct de volledige vacature te zien als er maar 1 zoekresultaat is:

Achmea: Zoekresultaat 1 vacature En de zoekfunctie en de backbutton zijn bepaald geen vrienden van elkaar:

Achmea: Zoekresultaat na gebruik back button

Maar goed, het gaat om de vacature. En bij een vacaturetekst horen ook een aantal context gevoelige calls to action:

Achmea: Vacaturetekst

Helaas, als ik dan op Solliciteer direct op deze vacature klik gaat het helemaal mis:

image

Weg is alle design, ik zit in een ATS. Een koude douche van de allereerste orde. En wat te denken van de favicon! Niet echt Achmea, wel heel erg MrTed:

Favicon MrTed

En de rest van het sollicitatieproces ziet er niet beter uit:

Achmea: sollicitatieformulier, stap 1 van 5 Stap 1 van 5… wat een drama. En hoe ziet dit er allemaal uit? Schokkend!

Met mijn neus stijf dichtgeknepen heb ik zo snel mogelijk dit smerige proces doorlopen.  Gelukkig lukte het me zonder adem te halen…

De e-mail
Na al deze ellende valt de e-mail weer een beetje mee:Achmea: E-mail bevestiging op online sollicitatie

Jawel, het e-mail adres van de recruiter laat dezelfde naam zien als bij de recruiters op de wervingssite. Goed gedaan!

Ook al is het jammer dat ze sinds dit voorjaar geen enkele noodzakelijke verbetering hebben doorgevoerd.

Conclusie
Een zeer wisselend beeld. Een fraaie wervingssite met veel interactiviteit en nog meer informatie wordt teniet gedaan door een absoluut walgelijk sollicitatieproces. En dat proces wordt weer redelijk fatsoenlijk afgesloten met de e-mail response.

Al met al doet Achmea niet voldoende haar best om het favoriet werkgever imago waar te maken voor al die spontane werkzoekers/bezoekers van de website. En dat vind ik niet echt slim.

Geef een antwoord

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jasper:
    Met plezier gedaan, en leuk dat je reageert. Dat gebeurt niet te vaak door medewerkers van een corporate. Mag je zeker vaker doen 😉

    En ik vind het oprecht jammer dat jullie zo’n goede ‘voorkant’  teniet doen met zo’n akelige ‘achterkant’. Ik ben ervan overtuigd dat de ATS applicatie een schilletje en interactie kan krijgen die ervoor zorgt dat de beleving door de hele site consistent is.

    En je weet het, als er volgend jaar weer een top 50 wordt gepresenteerd met Achmea in die lijst, dan ben je weer aan de beurt!

  • Jasper de Weerdt
    says:

    Dag Marc,

    Dank voor de kritische ‘noot’! Het spijt me dat je inmiddels een afwijzing hebt mogen ontvangen.

    Gr Jasper de Weerdt, Corporate Recruitment Achmea

    ps. keep up the good work

  • Bas van de Haterd
    says:

    Daarom vorig jaar wel en dit jaar niet genomineerd voor Digitaal-Werven hè? Het proces woog iets zwaarder mee en daar gaan ze nog steeds de mist op in. Erg jammer, verder namelijk een volle (over design valt te twisten natuurlijk), maar goede totale site. Alleen die enorme hoeveelheid vragen die je moet invullen is een drama.