Chris Anderson is een goeroe van Internet e-commerce; dankzij zijn Long Tail theorie. En laten we eerlijk zijn, het is een zeer aantrekkelijke theorie. Vooral voor bedrijven met een klein marketing budget.
De vraag is echter: klopt de long tail theorie van Anderson wel? En het antwoord is lang niet duidelijk, zoals een recent onderzoek naar online muziekverkopen laat zien: […] more than 10 million of the 13 million tracks available on the internet failed to find a single buyer last year
Da’s andere koek, en zou de long tail inkorten tot een akelig kort staartje. En wel tot de overbekende 80/20 regel die Anderson juist in twijfel trok. Voor alles.
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de long tail uitsluitend geldt voor zoektermen:
Maar daar doet de long tail het ook verbazingwekkend goed:
• Top 100 terms: 5.7% of the all search traffic
• Top 500 terms: 8.9% of the all search traffic
• Top 1,000 terms: 10.6% of the all search traffic
• Top 10,000 terms: 18.5% of the all search traffic
Altijd handig om rekening mee te houden…
Toos Dreef
says:De vraag is natuurlijk of de Long Tail uberhaupt opgaat. Feitelijk beginnen kritische studies en geluiden nu pas de theorie van Anderson te toetsen. Want meer dan een theorie is het op dit moment natuurlijk nog niet. Een fraaie theorie, daar is geen twijfel over. Maar zonder enige wetenschappelijke basis.
Het wachten is dus op de uitkomst van een ongetwijfeld polariserend debat; omdat de elegantie van de theorie begrijpelijkerwijs vele voorstanders heeft opgleverd.
Hoe het ook zij, bij search werkt de long tail overduidelijk.
Bas van de Haterd
says:@Chris the long tail gaat zeker niet altijd op, dat is ook nooit door iemand geclaimd. Sterker nog, the long tail blijkt ineens voor meer dingen te werken dat Chris Anderson oorspronkelijk zei dat hij zou werken. Maar er zijn er natuurlijk nog een heleboel waar het niet voor werkt.
Chris Stapper
says:De vraag is ook: hoe doorzoekbaar zijn die 13 miljoen singles? En zijn ze gevarieerd? Is het een site die van oorsprong 3 miljoen singles van 1 genre had en daarna 10 miljoen singles van andere genres opnam?
Desalniettemin goed om wat tegenargumenten te lezen: misschien gaat the long tail niet altijd op.
Bas van de Haterd
says:Leuk dat 10 miljoen van de 13 miljoen tracks niet verkocht worden, maar als hij zoals het artikel aangeeft zijn data set niet vrij geeft kan je er natuurlijk weinig mee. Ik vraag me ook af: 13 miljoen singles, wat moet ik daar allemaal mee? Ik bedoel, wat zit daar in? ook de huis-tuin-en-keuken singles opgenomen met de digitale microfoon en online gezet voor 10 euro?
En bij bol.com weet ik dat ze alle Nederlandstalige boeken nog in druk verkopen en >95% elk jaar minimaal 1 koper heeft. Dus de long tail lijkt daar wel degelijk op te gaan.