Jongeren en avantgarde. En internet.

Matthijs van den Broek, schreef 12 december een leuk artikel over de belangrijkste trends in (digitale) jongerencultuur op Youthwatching09 (denk: lifestreaming, personal branding en (de)friending). Op Marketingfacts. Er komen heel wat internettermen voorbij. Niet gek ook: De media preferences van jongeren, zo blijkt uit het onderzoek, liggen voor internet op 67 procent. Tv is 33 procent, radio is 5 procent en magazines/newspapers is 3 procent. 36 procent van de jongeren plaatst zelf video op internet. In 70 procent van de huishoudens beslissen de jongeren over de aanschaf van een nieuwe computer.


De directeur van Trendwolves, Maarten Leyts over defriending bij sociale netwerken: ‘Kwaliteit begint kwantiteit te overheersen. Het is boeiend om veel vrienden te hebben. Maar uiteindelijk krijg je een “cut the crap-fase”.‘ Het rapport van Trendwolves is 212 pagina’s dik. Ik houd het bij het verslag op Marketingfacts.

De kracht van lifestreaming is, aldus Maarten Leyts, dat je in constante verbinding staat met je vrienden. Leyts: ‘Als het tot volwassenheid komt, zal het er als communicatievorm zeker staan naast sms-en en instant messaging.’

Een aantal van de jongeren delete bepaalde sms’jes nooit. Misschien is het wat, om dat naar oude media te brengen, en er een boekje van te maken. Leyts: ‘Een jaarboek van sms-en. Dit idee hebben we met veel jongeren besproken.’ Als ze dit met mij hadden besproken, hadden ze een heel enthousiaste Floor meegemaakt. Ik schrijf/zet smsjes al jarenlang over. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen sommige berichten te verwijderen.

Personal branding wordt heel belangrijk, zo blijkt uit de monitoring van sociale netwerken als Facebook. Leyts: ‘Jongeren willen graag gezien worden. Als je vroeger een nieuwe broek had, kon je dat aan vijf mensen laten zien. Nu zet je dat online, en krijg je commentaar van misschien wel zestig mensen. Het gaat allemaal om bevestiging.’

Jongeren hebben een non-lineair levenspad. Studeren, werken, trouwen, kindje, thuis. Leyts: ‘Je kunt nu een jongere zijn, een ouder zijn, werken en studeren. Het heeft te maken met de drang van veel jongeren om bij te leren, om impulsen op te doen. Dat drijft jongeren ook naar andere continenten. Men trouwt, scheidt, leert, geniet van het leven. Jongeren hebben een zeer hedonistische levenshouding.’

Goed. Ik ga even twitteren. En trouwen, scheiden en verdere ervaringen opdoen natuurlijk.

Geef een reactie