We hebben het hier al vaker over gehad, de drang van recruiters om te zeggen: doe mij een viral. Want viral marketing, dat is belangrijk. We gaan naar een bureau, maken iets leuks en dan betalen we niet zoveel media kosten. We willen dat het gratis verspreid, want dat scheelt veel geld. Maar wat is viral marketing eigenlijk?
Seth Godin (who else) heeft hier een mooie post over geschreven. Voor hen die het niet weten, Seth heeft de term viral marketing uitgevonden en Seth heeft hier ook het eerste boek over geschreven: the ideavirus. Een boek dat, voor wie dat nog niet weet, gratis te downloaden is en helemaal viraal gegaan is.
De basis van een viral is eigenlijk dat de boodschap al viraal moet gaan. Het is niet ‘doe mij een viral’, eigenlijk moet het al viraal gegaan zijn omdat mensen het willen verspreiden.
Het gaat er ook niet om dat zoveel mogelijk mensen je video gezien hebben, of je uiting. Als het je business niet op de juiste manier positioneerd of je er niet de juiste kandidaten van hebt gekregen.
Een mooi voorbeeld hiervan is de Olifanten wassen campagne van Cap Gemini. Een aardig concept waar ik eerder deze analyse over schreef. Het leuke aan deze analyse: ik ga begin maart een week naar een ver land omdat ik de wedstrijd gewonnen heb. Dankzij die blogpost. Ruim 10 keer zoveel views op mijn video als de nummer 2. Echter, geen enkele sollicitant kwam via mij binnen, terwijl alle functies vervuld waren. Zijn views relevant? Niet echt lijkt me.
Om goed viraal te gaan moet je in arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk al beginnen met het aanbieden van een unieke functie. Een top functie. Iets dat je toch wel wil doorsturen. En vanuit die optiek moet je verder gaan. Zo zijn wij ook aan bijvoorbeeld Harry gekomen als medewerker van Digitaal-Werven. Gewoon een leuke functie van websites analyseren van achter je computer, in je eigen tijd, tegen een redelijke vergoeding. Eén van onze jury leden vond dat wel een goede functie voor hem en zo is de functie vervuld.
Bedenk goed deze ene zin, als je naar je bureau toe gaat en zegt: doe mij een viral:
The critical element of viral marketing is this: it’s built in.
Jaap Steinvoorte
says:Als je naar een bureau toegaat en je zegt doe mij een viral, en het bureau zegt: dat kunnen we maken, dan mag je hard wegrennen bij dat bureau. Er is geen enkele garantie dat iets viraal gaat. viraal gaan wordt bepaald door de mensen die de boodschap ontvangen. (word of mouse marketing 😉 ) Viral Marketing bestaat dus niet. Voor meer info en achtergronden zie https://www.marketinginnovatie.org/?author=12