Tegen beter weten in wil ik toch eens proberen om een aantal voorspellingen voor het nieuwe jaar op een rijtje te zetten. Ik weet het; stom en nogal riskant. Maar ja, mag een mens op zijn tijd niets zo af en toe eens iets stoms doen?
Dus heb ik besloten een paar voorspellingen voor dit jaar op een rijtje te zetten. Op het gebied van online recruitment wel te verstaan; tenzij iemand geinteresseerd is in mijn verwachtingen op andere gebieden.
Als extra uitdaging hebben we natuurlijk de onzekere economische situatie. Jawel, ik probeer nu al excuses te vinden voor als er straks niets van blijkt te kloppen!
- Jobadvisor gaat niet live. VNU heeft een waaier aan initiatieven gestart in 2008; waarbij alleen Jobadvisor nog steeds niet live is. En gezien de volledige stilte rondom deze Zubka kloon lijkt het er ernstig op alsof deze site het daglicht nooit zal zien. Waar overigens niemand wat aan zal missen.
- Grote vacaturesites verliezen terrein. Opgelegd pandoer misschien, maar daarom niet minder relevant. Want de impact van sociale media, recessie en het lage rendement zal een forse impact hebben op de positie van vacaturesites. En die sociale media gaan door met hun invasie binnen online recruitment. Niet meer weg te denken deze nieuwe generatie.
- Vacaturesites wisselen van eigenaar. Of niet. Hoewel Reed Business Informatin als een molensteen om de nek van Reed Elsevier hangt is het maar zeer de vraag of deze business unit in 2009 kan worden verkocht. Totaljobs blijft dus misschien nog een jaar deel van Reed Elsevier. Hetzelfde geldt mogelijk voor Yahoo! Hotjobs. Hoewel ook deze site natuurlijk in de etalage staat. Wacht eens! Hotjobs + Totaljobs… in combinatie met The Network! Da’s een interessante combinatie. Wie biedt?
- Serious gaming wacht op betere tijden. Een treurige voorspelling, maar gezien de benodigde investeringen en het nog onbewezen rendement van deze ‘technologie’ voor online recruitment is het niet mijn verwachting dat er veel nieuws van dit front gemeld zal kunnen worden in 2009. Het is wachten op een groeiende economie, want dan zal er in deze hoek heel wat te beleven zijn.
- Redesign Monsterboard ‘faalt’ De consensus is: too little – too late. En ik ben ervan overtuigd dat er inderdaad te weinig nieuws te melden is om te spreken van een revival van Monster. En daarmee een teken aan de wand voor alle vacaturesites. Deze markt lijkt aan het einde van haar levenscyclus. Consolidatie en efficientie verbeteringen zijn het noodzakelijk infuus om in leven te blijven.
- Print is dead. Een van mijn mantra’s, en eentje die zeker in 2009 een formidabele versnelling te zien zal geven. Gaat er zelfs een Nederlands dagblad op de brandstapel dit jaar? Het zou me niets verbazen.
- Microblogging dondert in de trog van de desillusie. Waar 2008 het jaar van de Twitter hype is geweest zal 2009 het jaar van de bijna begrafenis van dit zinloze experiment worden. Godzijdank. De tweetdiarree die dit platform teweeg heeft gebracht is van een obligate treurnis die zijn weerga niet kent. Hoewel een eenmaal uitgevonden technologie niet begraven kan worden zou dit de beste oplossing zijn voor microblogging.
- Innovatie stagneert. Ik hoop dat deze voorspelling niet uitkomt; ik ben echter bang dat het wel het geval zal zijn. Uitzendbureau’s, werving & selectie bureau’s, vacaturesites en andere online recruitment initiatieven zijn allemaal buitengewoon conjunctuur gevoelig. En hoewel innovatie in een recessie natuurlijk buitengewoon slim en strategisch is; zijn de meeste ondernemers ook pragmatisch. Dus verwacht ik dat er aanzienlijk minder te beleven valt; dit jaar. Alleen sociale netwerken zullen hier deels aan kunnen ontsnappen. Dus de weinige innovatie zal vooral uit de hoek van sociale media komen.
- Personal branding sites branden af. Een minder riskante voorspelling. De explosie van dit soort sites in 2008 zou sowieso tot een sanering moeten leiden. Maar in moeilijke tijden zal de sanering een stuk kouder en sneller gaan.
- Gen Y impact gaat door. Ondanks alle tegenslag zal de impact van de nieuwe generatie op de werkplek niet afnemen. Geen transparantie, geen sociale media op werk? Dan zal ook in een mindere economie het heel moeilijk worden om jong talent aan je te binden.
Brrr… en nu over een jaar maar kijken of er ook maar eentje van deze voorspellingen is uitgekomen. Ik weet niet of ik daar wel zo benieuwd naar ben. Misschien doe ik wel net alsof ik dit nooit geschreven heb. Tenzij meer dan de helft is uitgekomen. Want dan zal ik niet nalaten om te vertellen hoe geniaal ik wel niet ben…
Bas van de Haterd
says:@Koen misschien net de interimmers die ik tegen kom in het recruitmentvak dan. Ik zie er maar weinig ondernemers tussen, zeker in de groepen die jij omschrijft. Want een echte ondernemer is ook aan het ondernemen terwijl hij bezig is met interimmen. Daar maakt tijd wel iets uit (die gaan nu meer doen), maar niet alles.
En lezen? Dat doe ik in de file met een boek op CD.
Koen Roozen
says:@Bas,
Nu ben je toch mij toch net even te negatief over de interimmers. Natuurlijk, niet iedereen is even ondernemend en ik ken er best wel die misschien op iets te grote voet geleefd hebben. Maar ik ken ook een hoop ondernemers waar dat voor geld. Lijkt mij eerder een kwalificatie voor mensen dan voor interimmers.
Het voordeel van minder werk is evident ook meer tijd… kunnen we eindelijk weer eens een goed boek lezen (ps. zie mijn LinkedIn reading list voor enkele leuke suggesties).
Bas van de Haterd
says:@Koen: in theorie wel. Nu ben ik geen interimmer, maar ik ben wel druk bezig met allerlei nieuwe initiatieven te ontplooien en ik merk het om me heen ook.
Echter, veel interimmers zijn helemaal geen ondernemers. Die zijn doodsbang nu ze geen werk hebben, niet echt creatief in het maken van nieuwe innovatieve ideeën en hebben niet genoeg gespaard ondanks de geweldige tijd die achter ons ligt om een half jaar het uit te zingen om iets op te tuigen.
Koen Roozen
says:Marc,
Zou het wellicht zou kunnen zijn dat innovatie in een laagconjunctuur juist toe neemt?
Ik ken veel interimmers die nu thuis zitten, eindelijk niet 50 uur per week declarabel kunnen zijn en hun energie, passie en kennis aan het inzetten zijn op innovatie, kennisvergaring en allerlei spannende dingen. Ergo: is voor innovatie altijd (veel) geld nodig?
Jan-Willem
says:Ik denk dat de verschuiving van recruitmentbudgetten van print naar online (is al een trend, maar zal zich in 2009 veel heviger doorzetten) de redding in 2009 (en 2010, hup, meteen maar echt vooruit kijken…;)) is van de algemene jobboards: de verstokte printadverteerders zullen namelijk echt nu online gaan, maar niet meteen in “recruitment 3.0″ stappen, maar gewoon netjes bij recruitment 1.0 beginnen, dus bij de generieke jobboards.
En als ze dit doen hebben ze al het idee zeer innovatief bezig te zijn t.o.v. wat ze nu in print doen… En aangezien deze adverteerders momenteel nog meer geld spenderen in print dan dat er totaal in recruitment online wordt uitgegeven, is hier dus nog veel potentie voor de jobboards….
Nathalie
says:Ik ben benieuwd of je voorspellingen uit gaan komen. Ik ben ook benieuwd naar je visie op kleinschalige en gespecialiseerde vacaturewebsites. Sites die een bepaalde doelgroep bedienen en met de werkgevers een netwerk vormen om vacatures, opleiding en instroom samen te brengen.
ben benieuwd naar je gedachtengang.
Dimitri Bauer
says:@Marc
Haha, kleine depressie? Bovenstaand artikel is (weer) gedoopt in gitzwarte inkt. Het allernaarste van dit alles is denk ik wel dat je nog best gelijk kan hebben ook op een aantal punten.
Ik vond het in ieder geval zeker een interessant stuk om te lezen!
Bas van de Haterd
says:@Marc ik had niet anders verwacht.
En personal branding, ik krijg momenteel zoveel vragen voor interviews en ook al wat workshops, nog voor ons boek uit is. En met de buzz die we natuurlijk straks ook rondom het boek gaan brengen denk ik dat de meerwaarde echt duidelijk wordt.
Vergeet niet, personal branding was in een heel ver verleden al ultiem belangrijk. De Amerikaanse Fed is pas opgericht na het overlijden van 1 man: JP Morgan. Tot die tijd was het niet nodig, want hij behoede elke keer opnieuw de Amerikanen voor een diepe crisis of recessie. We hebben weer dergelijke leiders nodig en personal branding helpt daar bij.
Marc Drees
says:@Arno:
Ik duim met je mee, want anders zou het maar een saai en somber 2009 worden!
Marc Drees
says:@Bas:
Punt 7 was natuurlijk speciaal voor jou bedoeld 😉
En hoewel ik zeer sterk in personal branding geloof heb ik nog geen beeld van een sterke groei in 2009. Maar da’s nou het leuke van voorspellingen.
Marc Drees
says:@Martijn:
Natuurlijk verdwijnt print niet (dit jaar), al was het alleen maar omdat Plasterk zijn papieren krant wil blijven lezen. En dus overheidsgeld mag verspillen.
Maar krantenuitgevers gaan buitengewoon sombere tijden tegemoet; en de advertentie inkomsten zullen in hoog tempo opdrogen.
Ik zou wel eens een leeftijdsindeling willen zien voor regionale dagbladen. Want uit het gemiddelde regionale dagblad stijgt een nog veel sterkere spruitjeslucht op. In vergelijking met landelijke dagbladen wel te verstaan. Het zou me niet verbazen dat er een extreme oververtegenwoordiging in het 50+ segment zal zijn. Niet echt de doelgroep voor personeelsadvertenties…
Dagbladen op papier zullen marginaliseren. Al was het alleen maar omdat ze oud nieuws brengen. Naar een steeds ouder wordende doelgroep.
Marc Drees
says:@Ronald:
Natuurlijk biedt een economische neergang volop kansen; maar meestal betekent dat diagonaal intredende partijen. Want traditionele recruitment partijen doen aan maximale kostenbeheersing. Dat is de standaard reactie in een slechte tijd. En de belangrijkste diagonale intreder van deze recessie? Een gokje: sociale media…
Arno
says:Hoi Marc,
Hoop dat je ongelijk krijgt wat betreft innovatie, maar ben met je eens dat er minder geld voor is. Echter daarom wel meer kans voor disruptieve (is dat goed Nederlands?) innovaties. Dus wellicht minder, maar wel impactrijkere innovaties in 2009.
Bas van de Haterd
says:Punt 7 is natuurlijk totale onzin. Twitter neemt alleen maar toe en aan het eind van het jaar zijn het enkel de ouwe zeikers van het eerste uur die er niet aan doen 🙂 Maar zonder gein, nee, microbloggen neemt niet af, het wordt enkel populairder.
En punt 9 is boeiend. Personal branding neemt sterk toe dit jaar, heel sterk. Het wordt een hot item, daar geloof ik heilig in. Maar aan de andere kant nemen het aantal zinloze personal branding sites wel af.
Martijn Betgem
says:Marc, ik denk dat je voorspellingen uit gaan komen, alleen ‘print’ zal volgens mij niet geheel verdwijnen. Met name de regionale print zal belangrijker worden voor sollicitanten. Door het oerwoud aan vacatures zal men – denk ik – juist weer regionale bladen gaan uitpluizen.
Leuk idee, om het artikel in december weer te laten verschijnen?
Ronald Huizer
says:Beste Marc,
Ik denk dat je meeste voorspellingen in meer of in meerdere mate uitkomen, maar het is bij elkaar wel een erg treurig verhaal; allemaal omdat het economisch nu tegenzit? Zijn er ook niet juist kansen nu het slechter gaat? Is de een z’n dood niet de ander z’n brood?
Ronald