Je advertentie budget

Hoe groot moet je advertentie budget zijn? Ik heb een betere vraag: waarom heb je een advertentie budget. Het is opvallend hoe snel we, zeker in grotere organisaties, in budgetten denken. Terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. In de goede tijden (tot een paar maanden geleden) zei elk IT bedrijf tegen mij: elke IT’er die we binnen krijgen kunnen we plaatsen. We hebben geen limiet aan het aantal mensen dat we zoeken. En per IT’er verdienen we bruto zo’n 100.000 euro per jaar. En toch was er een gelimiteerd jaarbudget voor vacatures. Waarom?

Seth Godin verwoord het beter dan ik het ooit zal kunnen. Maar in het kort komt het er op neer dat als je advertenties werken, je geen limieten moet hebben. Als je weet hoeveel je kan uitgeven (en laten we eerlijk zijn, op een bruto marge van 100.000 euro per persoon kan dat veel geld zijn), hoef je dus geen budget te hebben. Mits je maar perfect meet wat je doet en hoeveel het je per hire kost.

Natuurlijk werkt het niet altijd. Print kan je niet goed meten, net zo min als TV.

En natuurlijk werkt het niet als je gelimiteerd mensen zoekt en dat geldt voor veel functies. Maar voor net zoveel functies zijn er vaak nauwelijks limieten en met de vergrijzing die er aan komt wordt dat nog erger. Nu zijn het IT bedrijven die IT’ers zoeken en bouwbedrijven die bouwvakkers zoeken. Maar in de toekomst zullen daar de mega scholen (die er voorlopig ondanks alle goede plannen om ze in te krimpen nu blijven) bijkomen, net als ziekenhuizen die eigenlijk ingelimiteerd verplegers zullen zoeken omdat er te weinig zijn.

Amazon zoekt elke klant tegen maximaal 33 dollar kosten. Ik weet dat een oud opdrachtgever van me adwords inkocht tegen 15 cent per click zonder budgetten, want ze verdiende aan elke bezoeker gemiddeld 20 cent (voor bepaalde sites). Andere sites lagen die verhoudingen anders. Waarom zou je dan een limiet instellen?

Wat ik wil vragen is om dit jaar eens goed na te denken over wat je kan meten en zou moeten meten. Meet wat meetbaar is tot op het punt waar het bedrijfsmatig nuttig is (per hire in het vak van recruitment). Vanuit daar ga je de media vergelijken en stel jezelf dan bedrijfmatig (niet proces matig) de vraag: is het logisch mezelf te beperken?

Geef een reactie