Generatie Y, nog werknemer?

We hebben al vaak hier gesproken over nieuwe generaties en hoe je er mee moet om gaan. Ik hoor echter nog vaak: och, het valt wel mee. De mooiste vind ik altijd: ‘wij waren ook ooit zo, maar uiteindelijk moet je toch mee met wat de wereld van je eist, dus die draaien wel bij’. Ik voel me dan altijd erg triest, want ik zit blijkbaar tegenover mensen met verloren dromen die ze nu vooral ook van anderen willen afnemen. Maar afgezien van dat trieste element, klopt het gewoon niet. Waarom? Dat heet nieuwe media.

Een mooi voorbeeld kwam ik tegen op Dutch Cowgirls, waar het verhaal van een jonge onderneemster van 17 aan bod komt. De matige bijbanen en slechte salarissen brachten haar er toe een eigen site te beginnen die erg goed loopt en waardoor ze geen vakken meer hoeft te vullen of in een winkel hoeft te staan.

Je ziet her verschil met vroeger. Wie dacht er op zijn of haar 16e aan om voor zichzelf te beginnen? Weinigen. Natuurlijk maakt één zwaluw geen zomer, maar het is een teken aan de wand. Want hoe beginnen deze jongeren? Door bijvoorbeeld Marktplaats. Kopen en verkopen, typisch Nederlandse handelsgeeft. En dat breidt zich uit.

En hoewel ze waarschijnlijk geen van allen de 4 hour workweek hebben gelezen, handelen ze er wel naar. De nieuwe generatie doet waar de generatie X van droomt en zal dat volhouden. Niet allemaal zullen ze zelfstandig ondernemer worden, maar wel meer. En degene die in loondienst gaan moet je echt iets extra’s bieden, want er is werk genoeg en dat zal er blijven.

Geef een reactie

2 Comments
  • roel kiers
    says:

    Over bijbanen gepsroken: ik las deze week nog ergens leuk stukje over AH, die nu een aantal vakkenvullers in een projectgroepje heeft gezet om te achterhalen hoe ze deze doelgroep beter kunnen krijgen en langer vasthouden, want het verloop is groot. Van de 60.000 werknemers was er -meen ik- 50% jonger dan 19 jaar, dus je praat over serieuze vervangingsaantallen.

    Kijk je op hun eigen AH site, dan zie je bij de pagina bijbanen totaal niets staan over een meerwaarde, terwijl ik er zo een tiental kan verzinnen wat je voor deze doelgroep kunt betekenen. Maar dan moet je als werkgever er wel wat voor willen doen!

    Zag trouwens ook dat bij de vacatures op de AH site dat er ergens een assistent supermarktmanager nodig was, waarbij de link naar “lees meer over de functie” de melding gaf: pagina niet gevonden”. Dat soort slordigheden kan toch echt niet meer. AHhhh, werk aan de winkel!