Nadat Marc heeft zijn voorspellingen voor 2009 heeft afgegeven kan ik niet achterblijven natuurlijk. Eerst die van 2008 geëvalueerd, dus dan nu opnieuw mijn nek op het hakblog (en ja, dat ben ik echt op die foto). Wat zijn de topics is HR en recruitment in 2009 zullen overheersen? Welke trends zetten door, welke trends komen er bij en wat zijn de grote veranderingen waar we dit jaar rekening mee moeten houden? Het is lastig, want in tijden van crisis handel ik persoonlijk altijd anders dan de massa. Ik zie kansen, helaas zien de meeste vooral bedreigingen. Maar toch een poging, waarbij ik hoop de 66% correct score volgend jaar weer te halen, maar ik bang ben dat het tegen kan vallen door ‘marktomstandigheden’.
Trend 1: Personal branding wordt hot. Nog veel meer dan in 2008, toen de term regelmatig viel, zal in 2009 het een geaccepteerd begrip worden. Langzaam, maar zeker. Net zoals in de begintijd hele volksstammen riepen: ik een mobiele telefoon: NOOIT, zal je deze geluiden steeds minder gaan horen. De acceptatie wordt groter, ook omdat men inziet wat er wel en niet mee bedoeld wordt. Het authentiek zijn, jezelf zijn en dat uitdragen is steeds normaler. Contact houden met je netwerk, ook via online media, en inzien dat je netwerk groter is dan enkel de mensen die je kent. Ieder op zijn op haar eigen manier, met de middelen die bij die persoon passen. Je hebt een digitale schaduw, of je nu wilt of niet. Dan kan je maar beter zorgen dat die uitstraalt wat je wilt dat die uitstraalt. Ook bedrijven zullen steeds meer accepteren dat medewerkers toch online communiceren en ze helpen bij dit op een voor beide partijen positieve manier doen. Ook zullen bedrijven steeds meer mensen ‘hunten’ die zich goed online profileren.
Trend 2: Meten = weten. Mede gestimuleerd door de crisis, maar ook door de rustige bewustwording die we langzaam zien komen, zal in 2009 het inzicht komen dat ook als recruiter je moet meten. Je als recruiter inzicht moet hebben in de web analytics van je ‘werkenbij’ pagina en daar nuttige informatie uit kan afleiden. Informatie zoals ‘waar haakt men af’ en ‘welke functies moet ik eens naar de functiebeschrijving kijken’. Ook komt het doormeten van het resultaat van verschillende uitingen boven aan de agenda, welk jobboard zorgt nu voor de kwalitatief goede kandidaten? Het doormeten van allerlei resultaten zal één van de grote items worden in 2009.
Trend 3: Afgeleid van trend 2, Google adword campagnes bij corporates. Afgelopen jaar hebben we een grote toename gezien bij vooral de bureaus. De prijzen zijn al fors gestegen, maar nog maar heel weinig advertenties zie je van de eindklanten. Zonde, want op deze manier geef je de bureaus veel marge. Mede door de introductie van één of enkele niche spelers op dit gebied in combinatie met de ‘meten = weten’ trend zullen meer corporates adwords gaan inzetten. Dit is een trend die in de UK afgelopen jaar is ingezet en op dit gebied lopen we meestal ongeveer een jaar achter de UK aan.
Trend 4: Ook deels afgeleid van trend 2, de verdere opkomst van niche jobboards. Het afgelopen jaar hebben we al duidelijk gezien dat de verhoudingen verschuiven en dat grote boards relatief terrein verliezen t.o.v. de kleintjes. Ook zie je steeds meer bedrijven, groot en klein, praten over de niches. Een trend die komend jaar verder door zal zetten, mede omdat de resultaten beter doorgemeten worden en die bij kleinere boards vaak beter zijn.
Trend 5: Mobiel internet neemt een grote vlucht. Ik zie het al in mijn omgeving dat de overgrote meerderheid voortaan een flat fee mobiel internet abonnement heeft. Dat zal in 2009 veel meer ook de grote massa gebruiken, voor zover je met 1,6 miljoen Nederlanders die nu al maandelijks mobiel internetten al niet over de massa kan spreken. Mobiel internetten komt eraan, alleen zal er voor recruitment nog weinig tot niets mee gedaan worden in 2009. Hooguit dat een enkele slimmer recruiter een m.werkebij site maakt (voor mobiele broswers toegankelijk) of misschien een IT bedrijf met een iPhone wervingsapplicatie komt.
Trend 6: Zelf werven wordt populair bij grote bedrijven. Men gaat meer investeren in eigen recruitmentafdelingen en in arbeidsmarktcommunicatie en minder uitbesteden. Dat laatste is een duidelijke trend die al is ingezet en die elke recessie opnieuw naar voren komt. De uitbesteding bij de dure W&S bureaus neemt altijd af, dus dat is een inkopper. Ik geloof echter dat de meeste bedrijven niet zomaar helemaal niet meer kunnen werven en het dus wel in eigen hand nemen. De vraag of het na de crisis weer terug gaat staat open, ik denk ik veel mindere mate.
Extra voorspelling: Niet echt een trend, daarom noem ik het een voorspelling. Eén van de grote Nederlandse spelers op de online jobboard markt zal failliet gaan of overgenomen worden en als een nachtkaars uitgaan. De grote spelers zijn Monsterboard, VNU (NVB/Intermediair), StepStone, Totaljobs, Megajobs, Careerbuilder en Jobtrack. Mijn geld staat op het verdwijnen van één van deze merken voor eind 2009 of het voornemen om dat in 2010 te doen. Waarbij ik StepStone, Totaljobs, Careerbuilder en Jobtrack de grootste kans geef er niet meer te zijn. Ook zou ik het nog zien gebeuren dat VNU Intermediair en NVB samen voegt, hoewel dat niet heel erg voor de hand ligt.
Jort Koopman
says:@ Bas, Alvast super bedankt!
Ik ga deze titels eens onder de loep nemen!
Bas van de Haterd
says:@Jort specifiek voor online recruitment ken ik eerlijk gezegd niet zo heel erg veel goede boeken. Eigenlijk alleen outliers, hoewel dat niet zozeer online recruitment is als meer talent management / verspilling 🙂
Maar als je breder kijkt en de hele social media trend erin opneemt (die essentieel is voor recruitment) zou ik zeggen:
– Groundswell
– Cluetrain manifesto
– The Long Tail
Jort Koopman
says:@ Iedereen
Op dit moment ben ik aan het afstuderen aan de Hogeschool van Amsterdam. Als onderwerp heb ik de ontwikkelingen bij Online Recruitment. Nu moet ik in mijn scriptie referen naar bestaande literatuur.
Wie o Wie kan mij nederlandse en engelse literatuur aanbevelen die ik kan gebruiken voor mijn onderzoek?
Alvast bedankt!
Peer Goudsmit
says:reactie op reacties 🙂
Ik doel verantwoordleiderschap/ondernemerschap, verminderde graai cultuur, oog woor de werknemers en een lange termijn visie. De aandeelhouders sturen niet meer contunue winstmaximalisatie. Dat beeld zullen bedrijven heel sterk proberen te laten zien, Niet perse door reclames in te komen op tv, maar wel door de publiciteit te zoeken en de publieke opinie wordt nog immer sterk beinvloed door het medium televisie (denk aan dwdd, netwerk, NOVA, RTLZ, Business Class, Pauw&Witteman, etc). O0k dat is werken aan je employer brand!
Gen Y, is onderdeel geworden van iedereen en bestaat daarom niet meer. Gen M (Mobiel & Mobile) is het nieuwe woord. Niet mobiel, staat voor niet zichtbaar >> Mobiele werkplek en mobile wordt belangrijker dan PC & laptop.
Print is niet perse dood, maar er zal een totale integratie komen tussen offline & online. 1 redactie en commerciele exploitatie. Uiteindelijk gaat het om het bereiken van de doelgroep, en die kan ook nog immer de krant/een magazine lezen.
en nee, recruitment is in 2009 niet dood, recruitment wordt volwassen.
juist daarom Twitter op TV (beide diarree) 🙂
Jan-Willem
says:Ik denk dat de verschuiving van recruitmentbudgetten van print naar online (is al een trend, maar zal zich in 2009 veel heviger doorzetten) de redding in 2009 (en 2010, hup, meteen maar echt vooruit kijken…;)) is van de algemene jobboards: de verstokte printadverteerders zullen namelijk echt nu online gaan, maar niet meteen in “recruitment 3.0” stappen, maar gewoon netjes bij recruitment 1.0 beginnen, dus bij de generieke jobboards.
En als ze dit doen hebben ze al het idee zeer innovatief bezig te zijn t.o.v. wat ze nu in print doen… En aangezien deze adverteerders momenteel nog meer geld spenderen in print dan dat er totaal in recruitment online wordt uitgegeven, is hier dus nog veel potentie voor de jobboards….
Jakolien Sok
says:@ Marc, Gen Y heeft inmiddels net zo’n allergische reactie op Duurzaamheid als jij op Twitter ;- )
Marc Drees
says:@Peer:
Employer branding op TV? Als bedrijven al de middelen en de wil zouden hebben zie ik dat nog niet gebeuren. Er zijn betere plaatsen om dat te doen. En als je als bedrijf dan toch modisch wil zijn; ga dan lopen blaten over groen ondernemen. Gen Y is daar gek op! Ook al weten zij en het bedrijf in het algemeen niet waar ze het over hebben…
Twitter op TV? Is er al niet voldoende diarree op de buis?
Datingsites nemen vacaturesites over? Vroeger hadden we alleen de krant waar alle rubrieksadvertenties in samen kwamen; nu hebben we verschillende sites die de verschillende doelgroepen bedienen. Is er enige synergie te verzinnen tussen een datingsite en een vacaturesite in de nieuwe situatie? Als het zo is zie ik die in ieder geval nog niet.
RecruitmentMattersLess of RecruimentMattersMore. Maar dat is allebei veel te lang en te opportunistisch. Recruitment matters; altijd!
Jakolien Sok
says:@ Peer – helemaal eens met je verhaal
Jakolien Sok
says:@Bas ben het niet eens met je punt 6. Uit jaren van eigen ervaring weet ik dat de stafafdelingen het eerst gekort worden bij een hint van een economische teruggang. De ‘additionele luxe’ van een eigen corporate recruitment afdeling is meer dan niet meteen het doelwit en waarom? Alleen bij een zeer goed draaiende afdelingen met een goede financiele onderbouwing van hun rendement zal het zo’n vaart niet lopen.
Niet slim zul je denken want die vreselijke dure vervelende bureaus die niets anders doen dan cv’s schuiven heb je toch niet nodig ? Naast het feit dat er ook redelijk geprijsde, hardwerkende en goede bureaus bestaan…. het is simpelweg een kwestie van waar de kosten vallen en net als interimmers en consultants voor de reorganisatie vallen die in een ander potje dan waar ze van de grote boze aandeelhouders op moeten bezuinigen. Peer weet ongetwijfeld waaraan ik refereer 😉
Dan heb ik het nog niets eens gehad over de web 2.0 ‘savvyness’ van de HR medewerker/ Corporate recruiters die nog wel wat scholing kan gebruiken maar daar vaak de tijd niet voor neemt c.q. krijgt en wat dacht je van de interne strijd van het ‘niet verantwoordelijk willen zijn voor de new hire’. Ja, ook dat is realiteit en dat wordt veel te vaak vergeten in alle voorspellingen….
Dus nee het zal zo’n vaart niet lopen bij de big boys en hun ‘niet meer inhuren bij bureaus.
Bas van de Haterd
says:@Olaf: ik had speciaal de naam van het bedrijf eruit gelaten, maar als je zelf daarop wil reageren mag dat natuurlijk 🙂
Toch bijzonder inderdaad, dat jullie een recordjaar draaien en wereldwijd het nog maar net winstgevend is. Strekt mij ook in mijn geloof dat het in Nederland nog best aardig gaat.
Olaf Ouwerkerk
says:>>Vandaag voor M! Jobs twee vacatures gekregen van een bedrijf dat ook vandaag weer forse ontslagronde aankondigt. Het kan verkeren.<<
Haha…voor de buitenwereld is er 1 Océ, in werkelijkheid zijn er 2 Océ organisaties in Nederland. Het hoofdkantoor in Venlo die 30 landen aanstuurt heeft het moeilijk. Océ-Nederland, verantwoordelijk voor de Nederlandse markt (sales, marketing en service) heeft afgelopen jaar het beste jaar uit haar geschiedenis gehad met 55 miljoen euro winst. Jammer dat deze winst verdamt in het totale resultaat…
Moest het toch even kwijt… 😉
Bas van de Haterd
says:@Peer: er moet denk ik een nadrukkelijk onderscheid gemaakt worden tussen bedrijven die al geïnvesteerd hebben in eigen recruitment afdeling en bedrijven die dat dit jaar wilde doen. Voor de laatste categorie heb je denk ik gelijk, de partijen die juist vorig jaar het hebben opgetuigd zullen het nu niet snel afbreken. Want ondanks alle tegenslagen zie je dat er toch geworven blijft worden. Vandaag voor M! Jobs twee vacatures gekregen van een bedrijf dat ook vandaag weer forse ontslagronde aankondigt. Het kan verkeren.
Employer branding op TV? In tijden van economische neergang? Het duurste en minst meetbare medium? Ik denk het niet. De grote partijen die al bezig zijn, defensie, politie, justitie, ja. Misschien komt er nog een gezamelijk zorg initiatief bij. Maar de rest? Nee.
Peer Goudsmit
says:Kan na als deze voorspellingen toch niet laten ook wat gedachten te laten gaan;
Bedrijven zullen in tijd van schaarste niet gaan investeren in eigen recruitment afdeling. Hooguit 1 seniore recruiter die ook anders in te zetten is, daarbij zoeken bedrijven flexibiliteit, ze gaan minder met losse interimmers werken, en gaan meer op zoek naar een vorm van recruitment outsourcing. Een vaste recruitment partner die bedrijf & markt kennen, flexibel zijn qua inzet zijn en ook continuiteit bieden.
Doorbraak Employer Branding op de televisie. Geen vacatures, maar wel laten zien dat bedrijf in goede handen is en een goede werkgever is.
Alle grote uitgevers (ook De Telegraaf & FD) zullen in verregaande mate met een vacturebank gaan samen werken, als 1 “brand”.
Eindelijk verregaande samenwerking print, online & TV.
De Belgen komen:
Vacature.com zet voet op Hollandse bodem
De Persgroep slaat slag op vacaturemarkt
En mocht het allemaal anders lopen, zorg dan dat je plezier maakt!
Twitter op TV
Datingsites nemen vacaturebanken over
Geen Stijl opent nieuwe site: geenbaan.nl
Recruitmentmatters verandert van naam en heet voortaan recruitmentwatwasdatookalweer.nl
En mocht het allemaal anders lopen, zorg dan dat je plezier maakt!
Twitter op TV
Datingsites nemen vacaturebanken over
Geen Stijl opent nieuwe site: geenbaan.nl
Recruitmentmatters verandert van naam en heet voortaan Recruitmentwatwasdatookalweer.nl
Marc Drees
says:@Bas:
Ik heb mobiel internet op mijn telefoon, mijn vrouw heeft mobiel internet op haar telefoon en mijn twee dochters hebben mobiel internet op hun telefoons. En geen van de vier gebruikt het.
Cijfers zeggen lang niet alles.
Marc Drees
says:Geen van de genoemde vacaturesites zal volgens mij failliet gaan. Fusiewerk zit er natuurlijk wel in met als ‘beste’ kandidaten Nationale Vacaturebank en Totaljobs. Tenslotte zijn die om verschillende redenen winkeldochters aan het worden. Nationale Vacaturebank lijkt onafwendbaar af te glijden; en Reed Business Informatie (waar Totaljobs een onderdeel van is) staat al een jaar te koop.
Megajobs is volgens mij irrelevant geworden. Een soort vleesch noch visch verhaal. De poging tot het maken van verticals is natuurlijk goed, maar de vraag is in hoeverre hier enig relevant marktaandeel mee wordt verworven.
JobTrack is een interessante. Net ‘vernieuwd’ en een site die manmoedig aan de weg probeert te timmeren. Maar geen onderscheidend vermogen weet aan te tonen. Mogelijk volgt deze site uiteindelijk de nachtkaars Jobnews. Maar ja, die wil ook maar niet van het toneel verdwijnen…
Overigens, meer niche vacaturesites? Laten we het niet hopen. En in een periode van economische neergang lijkt me het ook volstrekt onwaarschijnlijk.
Bas van de Haterd
says:LOL @ Gijs: dat was een hele goede opmerking richting Marc (of was die niet zo dubbelzinnig bedoeld als hij op mij overkwam) 🙂
@Marc: Daarom dus de trend. Men weet nu dat ze een digitale schaduw hebben, men komt nu tot de ontdekking dat je die ook kan beïnvloeden. Ik heb het over een trend hè, geen alles omvattende Nederland overheersende activiteit. Ik denk dat we er nog veel van zullen horen / zien / lezen in de media in 2009. En dat er veel mensen serieus aan de slag gaan naar hun personal brand, hun kernwaarden, hun onderscheidend vermogen te kijken en vervolgens daar een online presence omheen te bouwen. Dat wordt ook ondersteund door de freelance tendens, die tot mijn verbazing nog steeds toeneemt. Hoezo angst voor de economie? Ook krijgen meer freelancers meer tijd (en noodzaak) zich te onderscheiden.
En mobiel internet is al heel ver, 1,6 miljoen mensen die maandelijks mobiel online zijn vind ik niet weinig. In 2009 verdubbeld dit minimaal en daarmee bereiken we het tipping point.
Marc Drees
says:Mobiel internet komt er zeker niet in 2009 aan. Alle signalen staan op rood; mede dankzij de economische dip. En het blijft nog altijd veel teveel behelpen. Er zal heel wat meer moeten gebeuren voordat mobiel internet echt doorbreekt.
Marc Drees
says:@Bas:
Volgens mij is er een verschil tussen personal branding en een digitaal kruimelspoor. Volgens mij voeg je deze twee ten onrechte samen in je eerste trend.
Personal branding is net als corporate branding iets wat je actief doet om je eigen brand/persoon te profileren. Alle andere activiteiten via sociale media zijn een digitaal kruimelspoor.
En van die twee is het digitale kruimelspoor aanzienlijk hotter dan personal branding; een begrip waar nog heel weinig mensen ooit van hebben gehoord. Dat het zal groeien staat natuurlijk wel buiten kijf. Oeps, een voorspelling…
gijs bos
says:Commentaar geven is zo veel makkelijker.
Marc Drees
says:Een tweede voorspelling: Gijs gaat ook weer proberen te bloggen?
gijs bos
says:Voorspelling voor 2009: Gijs gaat nog sneller op Recruitment Matters post reageren 🙂
Bas van de Haterd
says:Hehe, ik had al verwacht dat je snel hierop zou reageren Gijs 🙂 Interessant trouwens dat Springer erin is gestapt, maar het zegt nog niets natuurlijk. Totaljobs is (nog) eigendom van Reed, Jobtrack van Wegener. Ook sterke partners, toch zet ik die er ook bij.
De tijd zal het leren, ik noem niet voor niets een hele serie boards, ik denk dat één ervan zal verdwijnen, niet meer.
Jolande de Ruyter
says:Hoi Bas
is dit ook een voorspelling? dat we voortaan “bedrijgingen”met een lange IJ schrijven 🙂
gijs bos
says:Commentaar op de extra voorspelling:
Meteen de eerste teleurstelling van het nieuwe jaar. StepStone heeft sinds een maand een strategische partner in de uitgeverij “Springer”. Ze hebben nu een 15% belang en gaan dat waarschijnlijk naar 30% opvoeren. Met zo’n sterke partner kan je ons meteen “death row” afvoeren.
Afgezien daarvan, we zijn goed gefinancierd, winstgevend en zijn ook nog eens de grootste Europese carrieresite.