Om inzicht te krijgen in mijn sterke en onderscheidende eigenschappen en vaardigheden heb ik een 360 graden personal brand assessment uitgevoerd bij Tom Scholte. Ik was heel erg benieuwd in hoeverre mijn identiteit overeenkomt met mij imago. Zodat ik weet of ik het wel nut heeft wat ik allemaal doe om dat imago op te bouwen en te managen en waar ik bij moet sturen. En gewoon, omdat het me wel aardig leek om degene die ik al zeker vijf keer had gesproken over het onderwerp (waarvan drie keer in een interviewvorm) ook datgene te zien doen waarover ik al zoveel had gehoord.
Mij werd aangeraden ten minste 20 mensen uit te nodigen om mij feedback te geven, om in ieder geval tien reacties te krijgen. Ik stuurde het naar 15 figuren van wie ik zeker wist dat ze zouden reageren.
De feedback:
Ik ben, zo blijkt enthousiast, ambitieus, energiek, aardig, productief, ondernemend, creatief, eigenwijs, intelligent en ongeduldig. Daartussen zitten onderscheidende eigenschappen (eigenschappen die niet specifiek in een vacature genoemd worden, maar die ik wel bezit en waarmee ik me kan onderscheiden) en kwalificerende eigenschappen (waar in vacatures wel specifiek om wordt gevraagd).
Later kwamen mijn zwakke punten natuurlijk wel aan het licht. Ik ben chaotisch, wat nonchalant, eigenwijs en ik kan mezelf verliezen in projecten.
Wat voor sporter ben ik?
Het leukste gedeelte van de vragenlijst waren de projectievragen. Stel dat ik een auto zou zijn, welk type/merk zou ik dan zijn? En waarom? En als ik nu een topsporter zou zijn, welke sport zou ik dan beoefenen? Afgezien van een Ferrari (2 keer) zien mijn contacten mij overwegend als een klein, hip, vrolijk en flexibel autootje (Mini Cooper, Beetle, Smart, Fiat 500 en Citroen Pluriel). Bij de sportvraag kwamen ze er minder goed uit. Nu ben ik ook geen sportief type. Ik zwem af en toe en hoop deze zomer weer wat aan bergbeklimmen te doen. Mijn contacten dichten mij hele andere sporten toe: kunstschaatsen (creatief), dammen of ‘rubik kubussen’ (denksport), speerwerpen of wielrennen (doelgericht), squash, een of andere vechtsport, sumo-worstelen of een triatlon lopen (“dat is van alles wat”).
Ik heb een goed beeld van mezelf
Ik weet nu wat mijn teamrol is, wat ik kan verbeteren om mijn imago wat meer aan te laten sluiten op het beeld dat ik van mezelf heb over vijf jaar en dat dat beeld nu bijna perfect overeen komt met het beeld dat mijn omgeving van mij heeft. Ook ben ik privé weinig anders dan ‘op kantoor’. Maar ik heb daar dan ook werk van gemaakt. Dat deelnemers dikwijls een verkeerd beeld van zich hebben kan Tom je wel vertellen. Of ik. Benieuwd of jouw beeld strookt met dat van je omgeving? Vraag zelf een assessment aan op personalbrandassessment.nl of neem contact op met Tom Scholte via IKKI.
Deze blog verscheen eerder op ikki.nl