Ik ben gek op onderzoekresultaten, dus als Google iets schrijft over heatmaps, zit ik er als een bok op de haverkist direct bij.
Vooral omdat Google voor wervings- en vacaturesites toch als de bron van leven kan worden gezien.Maar alleen als je bovenin de zoekresultaten terecht kan komen.
In een artikel op het officiële Google blog staat deze heatmap:
Jammer genoeg eentje zonder Google ads aan de boven- en zijkant; een situatie die ik vrijwel nooit tegenkom…
Maar het gaat mij vooral om de claim die Google hierbij doet:
This pattern suggests that the order in which Google returned the results was successful; most users found what they were looking for among the first two results and they never needed to go further down the page.
Een interessante claim; vooral omdat het betekent dat Google zichzelf hiermee blijkbaar probeert te overtuigen dat de juiste zoekresultaten in de juiste volgorde worden gepresenteerd.
En een logische claim, maar niet noodzakelijkerwijs correct. Tenslotte kan het ook zo zijn dat de bezoeker a priori denkt de meest relevante zoekresultaten gepresenteerd te krijgen. Om vervolgens vanuit het satisficing principe niet verder te kijken.
En daarmee dus ook een redelijk enge claim van Google. Een beetje in de sfeer van: Wij weten wat goed voor u is. Terwijl de volgorde toch vooral veel zegt over wie haar SEO en SEM zaakjes goed voor elkaar heeft.
Maar zelfs voor diegenen wordt het wel heel erg dringen als je, volgens de heatmap, maar 2 echt goede plaatsen hebt te bemachtigen. En dat de plaatsen 3 en 4 misschien nog een kleine kans op een klik geven.
En dat heeft grote gevolgen voor iedereen die niet op de eerste 2 tot 5 zoekresultaten terug te vinden is. En dat is dus de situatie voor heel veel wervings- en vacaturesites. Adverteren via Google is dan de enige optie.
Google heeft haar zaakjes wel heel erg lekker voor elkaar…